Η πετρελαιοκίνηση έχει πάψει να προσφέρει το ασύγκριτο πλεονέκτημα του χαμηλότερου κόστους κίνησης
Tο diesel χάνει συνεχώς έδαφος γεγονός που δεν οφείλεται μόνον στην ατυχέστατη διεθνή συγκυρία αλλά και στις αυστηρότερες ευρωπαϊκές νόρμες, οι οποίες καθιστούν ασύμφορη την όποια επένδυση στην πετρελαιοκίνηση.
Κάθε πόλεμος έχει νικητές και ηττημένους και αυτός που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στην ευρωπαϊκή ήπειρο δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Άλλωστε οι συνέπειες της εισβολής των ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία έχουν γίνει πλήρως αντιληπτές σε κάθε γωνιά της Ευρώπης, δημιουργώντας νέες ισορροπίες στο μέτωπο της ενέργειας.
Οι ανατιμήσεις κυρίως στο φυσικό αέριο και το πετρέλαιο κίνησης είναι το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα των κοσμοϊστορικών αλλαγών που πυροδοτεί η σύρραξη στην Ουκρανία, επιταχύνοντας τη μετάβαση της αυτοκίνησης σε μια νέα, ηλεκτροκίνητη εποχή.
Μπορεί, λοιπόν, η τιμή της αμόλυβδης να δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης, αφήνοντας την ελπίδα ότι το κόστος της καθημερινής μετακίνησής ενδέχεται στο μέλλον να μειωθεί σε προγενέστερα επίπεδα.
Δεν ισχύει το ίδιο για το φυσικό αέριο, η τιμή του οποίου υπερδιπλασιάστηκε μέσα σε μερικούς μήνες, φτάνοντας τα 1,75 ευρώ ανά κιλό, ούτε και για το πετρέλαιο κίνησης μιας και αυτό έχει υπερβεί το κόστος της κατά παράδοση ακριβότερης αμόλυβδης βενζίνης.
Η πετρελαιοκίνηση έχει πάψει να προσφέρει το ασύγκριτο πλεονέκτημα του χαμηλότερου κόστους κίνησης, παρά το γεγονός ότι σε αρκετά ευρωπαϊκή κράτη -μεταξύ των οποίων και στο ελληνικό- η τιμή του diesel επιδοτείται.
Οι συνθήκες έλλειψης που δημιουργεί η επιβολή εμπορικών κυρώσεων στη Ρωσία και οι σταθερά υψηλές τιμές του diesel δεν αποτελεί το μοναδικό αγκάθι για την πετρελαιοκίνηση, η οποία με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς εξοστρακίζεται από την γκάμα των κατασκευαστών.
Το πρώτο δείγμα γραφής για το τι μας περιμένει τα αμέσως επόμενα χρόνια ήρθε από την κατηγορία των συμπαγών διαστάσεων προτάσεων, είτε αυτά λέγονται μικρομεσαία είτε αυτοκίνητα πόλης, από την γκάμα των οποίων λάμπουν δια της απουσίας τους οι κινητήρες diesel μικρού ή μεσαίου κυβισμού.
Ο λόγος σχετίζεται με το γεγονός ότι οι κινητήρες diesel αδυνατούν πλέον να προσαρμοστούν στα νέα πρότυπα εκπομπής ρύπων που πρόκειται να επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα αμέσως επόμενα χρόνια.
Πρόκειται για το γνωστό στους περισσότερους πρότυπο εκπομπής ρύπων Euro 7 το οποίο πρόκειται να εφαρμοστεί μέσα στα επόμενα περιορίζοντας δραστικά τους εκλυόμενους ρύπους τόσο στους κινητήρες βενζίνης όσο και diesel.
Με δεδομένο ωστόσο ότι οι νέες προδιαγραφές ρύπων εστιάζουν στη μείωση των εκπομπών οξειδίου του αζώτου και ότι οι κινητήρες diesel δείχνουν να χάνουν οριστικώς το τρένο του εξηλεκτρισμού και των υβριδικών υλοποιήσεων, πολύ σύντομα η πετρελαιοκίνηση πρόκειται να βγει εκτός ευρωπαϊκού χάρτη.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι μία από τις προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου (NOx) να περιοριστούν στα 30 mg/χλμ., έναντι 60 mg/χλμ. που βρίσκεται σήμερα για τους κινητήρες βενζίνης και 80 mg/χλμ. για τους κινητήρες πετρελαίου.
Στα 100-300 mg/χλμ. εικάζεται ότι θα περιοριστούν οι εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα από 500-1000, οδηγώντας τους κινητήρες diesel σε πρόωρο θάνατο
, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στη χρήση τους σε επιβατικά μοντέλα ιδιωτικής χρήσης.
Αν στα παραπάνω συνυπολογίσει κανείς και το διαρκώς αυξανόμενο μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, τότε η πρόβλεψη ότι το diesel θα είναι το πρώτο ορυκτό καύσιμο το οποίο θα «σβήσει» από τις φωτεινές πινακίδες των πρατηρίων φαντάζει κάτι παραπάνω από ασφαλής.
Πηγή: carandmotor