Με τους influencers να αποτελούν μια από τις πιο καλοπληρωμένες δουλειές στον κόσμο, πολλά παιδιά εκδηλώνουν όλο και πιο έντονα την επιθυμία τους να ακολουθήσουν αυτή την διαδικτυακή καριέρα
Η τεχνολογία, η οποία έχει δημιουργήσει εντελώς νέα επαγγελματικά μονοπάτια – διαχειριστές κοινωνικών μέσων, διευθυντές ηλεκτρονικού εμπορίου και νέους ρόλους στην πληροφορική και τη μηχανική – έχει επίσης δημιουργήσει και τον influencer. Παιδιά ηλικίας 3 έως 14 περνούν πλέον την καθημερινότητά τους εξερευνώντας για ώρες το διαδίκτυο και κάνοντας τις δικές τους επιλογές στις τάσεις των πλατφόρμων των social media και του YouTube. O Οδυσσέας, ο Ιάσονας, ο Μάνος και άλλα παιδιά και έφηβοι που ξεκίνησαν από την πλατφόρμα του Youtube, δείχνοντας με τι παιχνίδια παίζουν, κάνοντας βίντεο παρουσιάζοντας νέα αντικείμενα ή απλώς παίζωντας με παιχνίδια με τους φίλους τους on camera, κατακλύζουν το περιεχόμενο που παρακολουθούν τα παιδιά, γίνονται απίστευτα δημοφιλείς και δημιουργούν ένα μεγάλο κοινό που τους παρακολουθεί ανελλιπώς. Ένα αντίστοιχο, χαρακτηριστικό και ταυτόχρονα λίγο εξωπραγματικό παράδειγμα είναι και ο Ryan Kaji. Ο ίδιος είναι, από την ηλικία των τεσσάρων ετών, ο πρωταγωνιστής του δικού του καναλιού στο YouTube, με τα βίντεό του να έχουν συγκεντρώσει περισσότερες από 35 δισεκατομμύρια προβολές. Αυτό τον βοήθησε να γίνει ο πιο ακριβοπληρωμένος σταρ του YouTube το 2018, κερδίζοντας 22 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Forbes.
Gen Z και infuencing
“Γιατί;” και “Πώς;” μπορεί να είναι δύο λέξεις που αμέσως ξεπηδούν από τη γλώσσα όταν κάποιος από μια παλαιότερη γενιά διαβάζει τα στατιστικά στοιχεία της Morning Consult σχετικά με τη συνεχή επιθυμία της Gen-Z να γίνει influencers. Ωστόσο, οι ειδικοί μοιράζονται ότι η δημογραφική ομάδα που μόλις εισέρχεται ή ετοιμάζεται να εισέλθει στο εργατικό δυναμικό έχει τους λόγους της.
Σύμφωνα με την έκθεση του 2023, το 57% των ατόμων της γενιάς Ζ (άτομα που γεννήθηκαν μεταξύ 1997 και 2012) δηλώνουν ότι θα γίνονταν influencer αν τους παρουσιαζόταν η ευκαιρία. Ο αριθμός αυτός έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον κατιγισμό των πληροφοριών που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, σχετικά με τον αντίκτυπο που μπορούν να έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην ψυχική υγεία. Αυτό περιλαμβάνει φυσικά και μια έκθεση του 2021 από την πρώην πληροφοριοδότη του Facebook (τώρα Meta) Frances Haugen, η οποία υποδεικνύει ότι η εταιρεία γνώριζε ότι το Instagram επιδείνωνε τις σκέψεις αυτοκτονίας και τις διατροφικές διαταραχές σε έφηβες, μεταξύ άλλων προβλημάτων.
Παρόλο του χάσματος μεταξύ της γυαλιστερής βιτρίνας και της πραγματικότητας αυτής της νέας βιομηχανίας, όλο και περισσότεροι επίδοξοι influencers, επιθυμούν να εισέλθουν στο μονοπάτι αυτής της καριέρας. Οι λόγοι είναι πολλοί:
• Δημοτικότητα: Οι influencers έχουν αναπτύξει οπαδούς και φήμη που κάποτε προορίζονταν για τους καλλιτέχνες και τους αθλητικούς αστέρες.
• Χρήματα: Οι influencers κερδίζουν χρήματα από τις διαφημίσεις προϊόντων ή υπηρεσιών, συχνά χωρίς να χρειάζεται να φύγουν καν από το σπίτι τους. Σε κάποιο βαθμό, η επιρροή είναι μια στρατηγική γρήγορου πλουτισμού για την ψηφιακή εποχή, με πρότυπα που έχουν την ίδια ηλικία ή περίπου την ίδια ηλικία με τους Gen-Zers. Η Charli D’Amelio, η Everleigh Rose Soutas και ο Matty B Raps έχουν όλοι εκατομμύρια followers, πολυάριθμες εγκρίσεις προϊόντων και συχνά λαμβάνουν εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια -αν όχι περισσότερα- σε εισόδημα απλά και μόνο από την ανάρτηση των απόψεών τους για το τι είναι cool και τι όχι.
• Είναι “εθιστικό”: Η απλή περιήγηση στο TikTok μπορεί να είναι διασκεδαστική, αλλά μπορεί επίσης να οδηγήσει σε έναν εθισμό που, σύμφωνα με έρευνες, είναι επιβλαβής για την ψυχική υγεία των εφήβων χρηστών. Οι ειδικοί ανησυχούν ότι οι έφηβοι που έχουν εμπλακεί στην εφαρμογή νιώθουν μεγαλύτερη έλξη/ανάγκη να μιμηθούν τους influencers που προτείνει ο αλγόριθμος.
Πώς να το διαχειριστείτε;
Αρχικά, ας ξεκαθαρίσουμε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν πρόκειται να εξαφανιστούν, ούτε και η επιρροή τους, τουλάχιστον άμεσα. Αυτό σημαίνει ότι το influnencing παραμένει μια δημοφιλής επιλογή καριέρας, ιδιαίτερα όταν δημοσιοποιούνται τα ογκώδη ποσά που λαμβάνουν οι influencers. Kαθώς λοιπόν η γενιά Ζ συνεχίζει να επιδεικνύει την ανεξαρτησία της και τις ικανότητές της στο εργατικό δυναμικό, ο έλεγχος των γονέων επί των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των επιλογών καριέρας των παιδιών τους θα μειωθεί.
– Κρατήστε ανοιχτό το μυαλό σας
Αντί να κάνετε γενικές δηλώσεις όπως ότι όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι κακά ή να λέτε πράγματα όπως “μείνετε μακριά από το Tick-Tok”, αναγνωρίστε την πραγματικότητα και το πιθανό όφελος. Θα μπορούσατε να πείτε κάτι σαν: “Βλέπω ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν μεγάλες ευκαιρίες για δημιουργικότητα και σύνδεση με ομοϊδεάτες”.
– Επιστρέψτε στα βασικά
Ελπίζουμε ότι έχετε ήδη θέσει τα θεμέλια με τα παιδιά σας σχετικά με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία απορρέουν από συζητήσεις που κάνατε πριν τους δώσετε πρόσβαση σε τηλέφωνο και ορισμένες πλατφόρμες. Θεωρήστε τη συζήτηση σχετικά με την επιρροή ως συνέχεια αυτού του ανοιχτού διαλόγου. Θέματα σχετικά με την υπεύθυνη ανάρτηση, τη σκέψη πριν από την κοινοποίηση, τον διαρκή αντίκτυπο των φωτογραφιών και των βίντεο, δεν μπορούν ποτέ να συζητηθούν πολύ νωρίς ή πολύ συχνά.
– Αποδοχή
Μπορεί να έχετε φανταστεί ότι το παιδί σας θα γίνει γιατρός, δικηγόρος ή δάσκαλος. Αλλά τελικά, οι επιλογές σταδιοδρομίας εξαρτώνται από τα ίδια. Τα άτομα της γενιάς Ζ είναι γνωστά για την εκτίμηση της αυτονομίας και της ανεξαρτησίας τους. Ο σεβασμός της αυτονομίας τους και το να τους επιτρέπετε να κάνουν τις δικές τους επιλογές τους ενδυναμώνει και προάγει την αίσθηση ότι είναι υπεύθυνοι για τη λήψη αποφάσεων. Φράσεις όπως: “Τελικά, αυτό είναι το δικό σας ταξίδι και είμαι εδώ για να σας υποστηρίξω στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων”, μεταδίδουν τον σεβασμό σας για την ανεξαρτησία τους. Το κλειδί εδώ είναι να συμμετέχετε στο ταξίδι με τους.
Με τους influencers να αποτελούν μια από τις πιο καλοπληρωμένες δουλειές στον κόσμο, πολλά παιδιά εκδηλώνουν όλο και πιο έντονα την επιθυμία τους να ακολουθήσουν αυτή την διαδικτυακή καριέρα
Η τεχνολογία, η οποία έχει δημιουργήσει εντελώς νέα επαγγελματικά μονοπάτια – διαχειριστές κοινωνικών μέσων, διευθυντές ηλεκτρονικού εμπορίου και νέους ρόλους στην πληροφορική και τη μηχανική – έχει επίσης δημιουργήσει και τον influencer. Παιδιά ηλικίας 3 έως 14 περνούν πλέον την καθημερινότητά τους εξερευνώντας για ώρες το διαδίκτυο και κάνοντας τις δικές τους επιλογές στις τάσεις των πλατφόρμων των social media και του YouTube. O Οδυσσέας, ο Ιάσονας, ο Μάνος και άλλα παιδιά και έφηβοι που ξεκίνησαν από την πλατφόρμα του Youtube, δείχνοντας με τι παιχνίδια παίζουν, κάνοντας βίντεο παρουσιάζοντας νέα αντικείμενα ή απλώς παίζωντας με παιχνίδια με τους φίλους τους on camera, κατακλύζουν το περιεχόμενο που παρακολουθούν τα παιδιά, γίνονται απίστευτα δημοφιλείς και δημιουργούν ένα μεγάλο κοινό που τους παρακολουθεί ανελλιπώς. Ένα αντίστοιχο, χαρακτηριστικό και ταυτόχρονα λίγο εξωπραγματικό παράδειγμα είναι και ο Ryan Kaji. Ο ίδιος είναι, από την ηλικία των τεσσάρων ετών, ο πρωταγωνιστής του δικού του καναλιού στο YouTube, με τα βίντεό του να έχουν συγκεντρώσει περισσότερες από 35 δισεκατομμύρια προβολές. Αυτό τον βοήθησε να γίνει ο πιο ακριβοπληρωμένος σταρ του YouTube το 2018, κερδίζοντας 22 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Forbes.
Gen Z και infuencing
“Γιατί;” και “Πώς;” μπορεί να είναι δύο λέξεις που αμέσως ξεπηδούν από τη γλώσσα όταν κάποιος από μια παλαιότερη γενιά διαβάζει τα στατιστικά στοιχεία της Morning Consult σχετικά με τη συνεχή επιθυμία της Gen-Z να γίνει influencers. Ωστόσο, οι ειδικοί μοιράζονται ότι η δημογραφική ομάδα που μόλις εισέρχεται ή ετοιμάζεται να εισέλθει στο εργατικό δυναμικό έχει τους λόγους της.
Σύμφωνα με την έκθεση του 2023, το 57% των ατόμων της γενιάς Ζ (άτομα που γεννήθηκαν μεταξύ 1997 και 2012) δηλώνουν ότι θα γίνονταν influencer αν τους παρουσιαζόταν η ευκαιρία. Ο αριθμός αυτός έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον κατιγισμό των πληροφοριών που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, σχετικά με τον αντίκτυπο που μπορούν να έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην ψυχική υγεία. Αυτό περιλαμβάνει φυσικά και μια έκθεση του 2021 από την πρώην πληροφοριοδότη του Facebook (τώρα Meta) Frances Haugen, η οποία υποδεικνύει ότι η εταιρεία γνώριζε ότι το Instagram επιδείνωνε τις σκέψεις αυτοκτονίας και τις διατροφικές διαταραχές σε έφηβες, μεταξύ άλλων προβλημάτων.
Παρόλο του χάσματος μεταξύ της γυαλιστερής βιτρίνας και της πραγματικότητας αυτής της νέας βιομηχανίας, όλο και περισσότεροι επίδοξοι influencers, επιθυμούν να εισέλθουν στο μονοπάτι αυτής της καριέρας. Οι λόγοι είναι πολλοί:
• Δημοτικότητα: Οι influencers έχουν αναπτύξει οπαδούς και φήμη που κάποτε προορίζονταν για τους καλλιτέχνες και τους αθλητικούς αστέρες.
• Χρήματα: Οι influencers κερδίζουν χρήματα από τις διαφημίσεις προϊόντων ή υπηρεσιών, συχνά χωρίς να χρειάζεται να φύγουν καν από το σπίτι τους. Σε κάποιο βαθμό, η επιρροή είναι μια στρατηγική γρήγορου πλουτισμού για την ψηφιακή εποχή, με πρότυπα που έχουν την ίδια ηλικία ή περίπου την ίδια ηλικία με τους Gen-Zers. Η Charli D’Amelio, η Everleigh Rose Soutas και ο Matty B Raps έχουν όλοι εκατομμύρια followers, πολυάριθμες εγκρίσεις προϊόντων και συχνά λαμβάνουν εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια -αν όχι περισσότερα- σε εισόδημα απλά και μόνο από την ανάρτηση των απόψεών τους για το τι είναι cool και τι όχι.
• Είναι “εθιστικό”: Η απλή περιήγηση στο TikTok μπορεί να είναι διασκεδαστική, αλλά μπορεί επίσης να οδηγήσει σε έναν εθισμό που, σύμφωνα με έρευνες, είναι επιβλαβής για την ψυχική υγεία των εφήβων χρηστών. Οι ειδικοί ανησυχούν ότι οι έφηβοι που έχουν εμπλακεί στην εφαρμογή νιώθουν μεγαλύτερη έλξη/ανάγκη να μιμηθούν τους influencers που προτείνει ο αλγόριθμος.
Πώς να το διαχειριστείτε;
Αρχικά, ας ξεκαθαρίσουμε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν πρόκειται να εξαφανιστούν, ούτε και η επιρροή τους, τουλάχιστον άμεσα. Αυτό σημαίνει ότι το influnencing παραμένει μια δημοφιλής επιλογή καριέρας, ιδιαίτερα όταν δημοσιοποιούνται τα ογκώδη ποσά που λαμβάνουν οι influencers. Kαθώς λοιπόν η γενιά Ζ συνεχίζει να επιδεικνύει την ανεξαρτησία της και τις ικανότητές της στο εργατικό δυναμικό, ο έλεγχος των γονέων επί των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των επιλογών καριέρας των παιδιών τους θα μειωθεί.
– Κρατήστε ανοιχτό το μυαλό σας
Αντί να κάνετε γενικές δηλώσεις όπως ότι όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι κακά ή να λέτε πράγματα όπως “μείνετε μακριά από το Tick-Tok”, αναγνωρίστε την πραγματικότητα και το πιθανό όφελος. Θα μπορούσατε να πείτε κάτι σαν: “Βλέπω ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν μεγάλες ευκαιρίες για δημιουργικότητα και σύνδεση με ομοϊδεάτες”.
– Επιστρέψτε στα βασικά
Ελπίζουμε ότι έχετε ήδη θέσει τα θεμέλια με τα παιδιά σας σχετικά με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία απορρέουν από συζητήσεις που κάνατε πριν τους δώσετε πρόσβαση σε τηλέφωνο και ορισμένες πλατφόρμες. Θεωρήστε τη συζήτηση σχετικά με την επιρροή ως συνέχεια αυτού του ανοιχτού διαλόγου. Θέματα σχετικά με την υπεύθυνη ανάρτηση, τη σκέψη πριν από την κοινοποίηση, τον διαρκή αντίκτυπο των φωτογραφιών και των βίντεο, δεν μπορούν ποτέ να συζητηθούν πολύ νωρίς ή πολύ συχνά.
– Αποδοχή
Μπορεί να έχετε φανταστεί ότι το παιδί σας θα γίνει γιατρός, δικηγόρος ή δάσκαλος. Αλλά τελικά, οι επιλογές σταδιοδρομίας εξαρτώνται από τα ίδια. Τα άτομα της γενιάς Ζ είναι γνωστά για την εκτίμηση της αυτονομίας και της ανεξαρτησίας τους. Ο σεβασμός της αυτονομίας τους και το να τους επιτρέπετε να κάνουν τις δικές τους επιλογές τους ενδυναμώνει και προάγει την αίσθηση ότι είναι υπεύθυνοι για τη λήψη αποφάσεων. Φράσεις όπως: “Τελικά, αυτό είναι το δικό σας ταξίδι και είμαι εδώ για να σας υποστηρίξω στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων”, μεταδίδουν τον σεβασμό σας για την ανεξαρτησία τους. Το κλειδί εδώ είναι να συμμετέχετε στο ταξίδι με τους.