Στην ηχογράφηση ακούγεται ένας από τους πιλότους του αεροπλάνου της Air India να ρωτά τον άλλο γιατί «έκοψε» την τροφοδοσία καυσίμου στους κινητήρες. Ο άλλος πιλότος απαντά ότι δεν το έκανε εκείνος
Σύμφωνα με προκαταρκτική έκθεση, η τροφοδοσία καυσίμου στους κινητήρες του αεροσκάφους της Air India που συνετρίβη τον περασμένο μήνα φαίνεται να διακόπηκε λίγο μετά την απογείωση.
Σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB), οι διακόπτες στο πιλοτήριο του Boeing 787 Dreamliner που έλεγχαν την τροφοδοσία καυσίμου μετακινήθηκαν στη θέση «CUTOFF» (διακοπή).
Στην έκθεση αναφέρεται: «Οι διακόπτες διακοπής καυσίμου των κινητήρων 1 και 2 μετακινήθηκαν από τη θέση RUN στη θέση CUTOFF ο ένας μετά τον άλλο με χρονικό διάστημα ενός δευτερολέπτου.
Οι κινητήρες N1 και N2 άρχισαν να μειώνονται από τις τιμές απογείωσης, καθώς διακόπηκε η παροχή καυσίμου στους κινητήρες».
Οι πιλότοι βρίσκονταν σε σύγχυση
Στη συνέχεια, επικράτησε σύγχυση στο πιλοτήριο. Στην ηχογράφηση ακούγεται ένας από τους πιλότους να ρωτά τον άλλο γιατί «έκοψε». Ο άλλος πιλότος απαντά ότι δεν το έκανε.
Η 15σέλιδη έκθεση δεν προσδιόρισε ποια σχόλια έγιναν από τον κυβερνήτη της πτήσης και ποια από τον πρώτο αξιωματικό. Ένας από τους πιλότους έκανε μια κλήση «mayday, mayday, mayday» λίγο πριν τη συντριβή.
Και οι δύο πιλότοι ήταν έμπειροι, με περίπου 19.000 ώρες πτήσης μεταξύ τους, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 9.000 με το 787.
Πώς λειτουργούν οι διακόπτες
Η αλλαγή στη θέση cutoff διακόπτει σχεδόν αμέσως τους κινητήρες και χρησιμοποιείται συνήθως για να σβήσουν οι κινητήρες όταν το αεροπλάνο έχει φτάσει στην πύλη του αεροδρομίου και σε ορισμένες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως πυρκαγιά στον κινητήρα – αν και σπάνια χρησιμοποιούνται και οι δύο διακόπτες ταυτόχρονα.
Η έκθεση δεν αναφέρει ότι υπήρχε κάποια κατάσταση έκτακτης ανάγκης που να απαιτούσε τη διακοπή λειτουργίας των κινητήρων. Επίσης, δεν δίνει καμία συμπέρασμα σχετικά με το πώς μετακινήθηκαν οι διακόπτες.
Ωστόσο, ο εμπειρογνώμονας αεροπορίας David Learmount δήλωσε στο Sky News ότι «ακούγεται σκόπιμο», αλλά σημείωσε επίσης ότι «υπάρχουν περιπτώσεις πιλότων που εκτελούν λανθασμένες ενέργειες αντί για αυτές που πρέπει να κάνουν».
Ο κ. Learmount είπε ότι η μόνη ενέργεια που έπρεπε να κάνουν οι πιλότοι εκείνη τη στιγμή ήταν να ανασύρουν το σύστημα προσγείωσης του αεροσκάφους, αλλά αυτό δεν έγινε.
Πρόσθεσε: «Αυτό ήταν; Αυτοί οι διακόπτες δεν βρίσκονται καν κοντά στο μοχλό του συστήματος προσγείωσης και έχουν εντελώς διαφορετική εμφάνιση. Οι διακόπτες καυσίμου δεν μπορούν να ενεργοποιηθούν ή να απενεργοποιηθούν κατά λάθος. Πρέπει να τραβηχτούν προς τα έξω πριν επιλεγεί η θέση «up» (εκκίνηση) ή «down» (απενεργοποίηση)».
Υπήρχε δόλος;
Ομοίως, ο Tim Atkinson, πιλότος και σύμβουλος αεροπορίας, δήλωσε στην Gillian Joseph του Sky News ότι «υπάρχουν πολύ λίγες καταστάσεις ή περιστάσεις που θα μπορούσαν να εξηγήσουν αυτό το γεγονός».
Εξήγησε: «Η μία θα ήταν ένα εντελώς εξαιρετικό ανθρώπινο λάθος, μια ακούσια πράξη, και η άλλη – λυπάμαι πολύ που το λέω – θα ήταν μια σκόπιμη πράξη. Και αυτό δεν είναι υπόθεση ή κατηγορία, είναι απλώς μια ανάλυση των λίγων πληροφοριών που έχουμε στη διάθεσή μας αυτή τη στιγμή».
Ένας από τους κινητήρες μπόρεσε να επανεκκινηθεί, αλλά δεν μπόρεσε να αντιστρέψει την επιβράδυνση του αεροσκάφους, σύμφωνα με την έκθεση.
Η AAIB της Ινδίας ανέφερε στην έκθεσή της: «Στο παρόν στάδιο της έρευνας, δεν υπάρχουν συστάσεις για ενέργειες προς τους χειριστές και τους κατασκευαστές του Boeing 787-8 και/ή του κινητήρα GE GEnx-1B».
Σύμφωνα με την έκθεση, δεν παρατηρήθηκε σημαντική δραστηριότητα πτηνών στην περιοχή της πορείας του αεροσκάφους. Το αεροσκάφος άρχισε να χάνει ύψος πριν περάσει τον περιμετρικό τοίχο του αεροδρομίου, πρόσθεσε.
Η τραγική κατάληξη
Το αεροσκάφος συνετρίβη σε μια πολυσύχναστη περιοχή, σκοτώνοντας 241 επιβάτες και 19 άτομα στο έδαφος, ενώ κατέκαψε τα πάντα γύρω του.
Ο μόνος επιζών επιβάτης ήταν ο Βρετανός Vishwash Kumar Ramesh, ο οποίος καθόταν δίπλα σε μια έξοδο κινδύνου και, σύμφωνα με την αστυνομία, «κατάφερε να διαφύγει πηδώντας από την πόρτα κινδύνου».
Το αεροσκάφος συνετρίβη και χτύπησε μια φοιτητική εστία ιατρικής σχολής σε μια κατοικημένη περιοχή του Αχμενταμπάντ, με την έκθεση να αναφέρει: «Το αεροσκάφος καταστράφηκε λόγω της πρόσκρουσης με τα κτίρια στο έδαφος και της επακόλουθης πυρκαγιάς».
Οι δύο μαύροι κουτιά του αεροσκάφους, που περιείχαν τους καταγραφείς φωνής του πιλοτηρίου και τους καταγραφείς δεδομένων πτήσης, ανακτήθηκαν τις ημέρες μετά τη συντριβή.
Παρέχουν ζωτικά δεδομένα, όπως το υψόμετρο, την ταχύτητα πτήσης και τις τελευταίες συνομιλίες των πιλότων, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στον προσδιορισμό των πιθανών αιτίων της συντριβής.
Η έκθεση της AAIB βασίζεται στα αρχικά ευρήματα της έρευνας, 30 ημέρες μετά τη συντριβή. Αναφέρει ότι η έρευνα συνεχίζεται. Η τελική έκθεση αναμένεται εντός ενός έτους.