Οι καταναλωτές στη Δανία και το Μεξικό, καθώς και ορισμένοι στις ΗΠΑ, πίνουν λιγότερη Coca-Cola ως αποτέλεσμα της σκληρής εξωτερικής πολιτικής του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ και της σκληρής στάσης του απέναντι στη μετανάστευση.
Οι Δανοί καταναλωτές μποϊκοτάρουν την Coca-Cola εν μέσω οργής για τις απειλές του Τραμπ να καταλάβει τη Γροιλανδία, που ειναι αυτόνομο έδαφος της Δανίας. Εν τω μεταξύ, η Coca-Cola απέδωσε την επιβράδυνση της κατανάλωσης στο Μεξικό εν μέρει στις γεωπολιτικές εντάσεις, με τους Ισπανόφωνους πελάτες στις ΗΠΑ να αγοράζουν λιγότερα αναψυκτικά, καθώς ο Λευκός Οίκος απειλεί με μαζικές απελάσεις μεταναστών.
Η Carlsberg, η οποία εμφιαλώνει την Coca-Cola στη Δανία, δήλωσε την Τρίτη ότι οι όγκοι του αμερικανικού αναψυκτικού ήταν «ελαφρώς μειωμένοι» στη χώρα. «Υπάρχει ένα σχετικό μποϊκοτάζ των καταναλωτών στις αμερικανικές μάρκες… και είναι η μόνη αγορά όπου το βλέπουμε αυτό σε μεγάλο βαθμό», δήλωσε την Τρίτη ο διευθύνων σύμβουλος Γιάκομπ Άαρουπ-Άντερσεν.
Ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Τζέι Ντι Βανς κατηγόρησε τη Δανία ότι δεν είναι «καλός σύμμαχος» παρά το γεγονός ότι οι δυνάμεις της έχουν πολεμήσει στο πλευρό αμερικανικών στρατευμάτων στο Αφγανιστάν και αλλού. «Οι Δανοί είναι τσαντισμένοι. Θυμούνται τα σώματα των Δανών στρατιωτών που επέστρεφαν στην πατρίδα τους και τώρα αισθάνονται ότι δεν τους σέβονται. Μπορείτε να καταλάβετε γιατί οι εκκλήσεις για μποϊκοτάζ [των αμερικανικών προϊόντων] θα ήταν δημοφιλείς», δήλωσε ένας Δανός αξιωματούχος στους Financial Times τον περασμένο μήνα.
Ο Άντερσον δήλωσε ότι οι μικρότερες τοπικές μάρκες κέρδιζαν μερίδιο από τους Αμερικανούς ανταγωνιστές τους ως αποτέλεσμα του μποϊκοτάζ, αλλά ο αντίκτυπος στις συνολικές πωλήσεις «δεν ήταν δραματικός».
Οι πωλήσεις της τοπικής μάρκας Jolly Cola έχουν εκτοξευθεί, καθώς οι Δανοί απέρριψαν το αμερικανικό ανθρακούχο ποτό υπέρ της εγχώριας επιλογής. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Rema δήλωσε ότι οι πωλήσεις της μάρκας σε ετήσια βάση είχαν 13πλασιαστεί τον Μάρτιο.
Παρόμοιος «καταναλωτικός εθνικισμός» έχει σαρώσει τον Καναδά, όπου οι καταναλωτές, εξοργισμένοι με τις απειλές του Τραμπ να προσαρτήσει τη χώρα και να επιβάλει τιμωρητικούς δασμούς, έχουν οδηγήσει σε μποϊκοτάζ αμερικανικών προϊόντων. Εντός των ΗΠΑ, η Coca Cola ήταν μεταξύ των εμπορικών σημάτων που έχασαν πωλήσεις από τους ισπανόφωνους καταναλωτές εν μέσω ανησυχιών για τις απελάσεις μεταναστών από τον Τραμπ.
Ο Tζέιμς Κουίνσι, διευθύνων σύμβουλος του κολοσσού, σημείωσε το πλήγμα στις πωλήσεις από τα viral βίντεο που χρησιμοποιούσαν μεταξύ άλλων πλάνα που δημιουργήθηκαν με τεχνητή νοημοσύνη για να δείξουν ότι η Coca-Cola φέρεται να είχε αναφέρει παράτυπους εργάτες στις αρχές μετανάστευσης. Χθες, χαρακτήρισε τα βίντεο «εντελώς ψευδή», αλλά είπε ότι είχαν αντίκτυπο παρ’ όλα αυτά.
Οι πωλήσεις της Coca-Cola, η οποία αποτελεί σύμβολο των ΗΠΑ για τους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο, μειώθηκαν επίσης σε χώρες με μουσουλμανική πλειοψηφία μετά το ξέσπασμα του πολέμου στη Γάζα, καθώς οι καταναλωτές διαμαρτυρήθηκαν για τις αμερικανικές μάρκες μετά τη σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς.
Ο όγκος πωλήσεων της Coca-Cola αυξήθηκε κατά 2% παγκοσμίως το πρώτο τρίμηνο, δήλωσε η εταιρεία την Τρίτη. Ωστόσο, οι πωλήσεις στο Μεξικό επλήγησαν από τη μειωμένη καταναλωτική ψυχολογία, την οποία η εταιρεία απέδωσε στις εντάσεις που σχετίζονται με το εμπόριο.
Την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία εμφιάλωσης της Coca-Cola Femsa, με έδρα το Μεξικό, ανέφερε ότι οι όγκοι μειώθηκαν κατά 5,4% στη χώρα κατά τη διάρκεια του τριμήνου, επικαλούμενη «επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας, γεωπολιτικές εντάσεις που επηρέασαν την ψυχολογία και πιο δύσκολες καιρικές συνθήκες».
Στις αρχές Μαρτίου, ο Τραμπ έπληξε το Μεξικό και τον Καναδά με δασμούς 25%, αλλά στη συνέχεια απάλλαξε τις εισαγωγές που συμμορφώνονταν με τους κανόνες μιας εμπορικής συμφωνίας της Βόρειας Αμερικής του 2020. Η Coca-Cola δήλωσε ότι το κόστος από τον εμπορικό πόλεμο θα ήταν «διαχειρίσιμο».
Ο Κουίνσι δήλωσε ότι η συρρίκνωση επικεντρώθηκε ιδιαίτερα κοντά στα σύνορα με τις ΗΠΑ στο βόρειο Μεξικό, όπου φιλοξενούνται εργοστάσια παραγωγής με εξαγωγικό προσανατολισμό που εκτίθενται στους δασμούς του Τραμπ. «Νομίζω ότι μέρος της γεωπολιτικής έντασης απλώς έκανε τους ανθρώπους να είναι λίγο πιο προσεκτικοί με τις δαπάνες τους, να βγαίνουν λίγο λιγότερο έξω, να κρατούν λίγο περισσότερο τα χρήματα στην τσέπη τους», πρόσθεσε.