Έχουν περάσει πέντε μέρες από την στιγμή που ο χρόνος πάγωσε για πάντα στα Τέμπη για τουλάχιστον 57 επιβάτες και τους αγαπημένους τους ανθρώπους. Οι αποκαλύψεις που ακολούθησαν της τραγωδίας των τρένων είναι συγκλονιστικές.
Μία από αυτές αφορά στις προειδοποιήσεις των εργαζομένων στα τρένα για την ασφάλεια μήνες πριν την φονική σύγκρουση στα Τέμπη. Προειδοποιήσεις στις οποίες ο ΟΣΕ απαντούσε με εξώδικα, όπως καταγγέλλουν οι σιδηροδρομικοί.
Το Open έδωσε στη δημοσιότητα το εξώδικο που έστειλε ο ΟΣΕ σε εργαζομένους που διαμαρτύρονταν για την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο, ζητώντας μέτρα προστασίας και προβάλλοντας το συγκεκριμένο θέμα ως μείζων. Ο ΟΣΕ προσπαθούσε να δικαιολογήσει την κατάσταση, ενώ χαρακτηρίζει τα αιτήματα αβάσιμα και «παντελώς απαράδεκτα».
Στο εξώδικό του ο ΟΣΕ συνεχίζει απαντώντας για το ETCS: «Προφανώς υπάρχει άγνοια των διαδικασιών χρήσης του συγκεκριμένου συστήματος, καθότι σε όσα τμήματα λειτουργεί η ΣΙΔ-Τ/Δ, ο παρατρόχιος εξοπλισμός του ETCS είναι ήδη πιστοποιημένος ή υπό πιστοποίηση και σταδιακά παραδίδεται προς χρήση, όμως αυτό που κυρίως εκκρεμεί και πρέπει να διασφαλιστεί είναι η λειτουργικότητα του επιτρόχιου εξοπλισμού των συρμών και από αυτό κινδυνεύει κυρίως στην παρούσα φάση η αδυναμία πλήρους και ορθής χρήσης του».
Στο εξώδικο ο ΟΣΕ αναφέρει στο εξώδικό της: «Το δίκτυο του ΟΣΕ δεν διέθετε ποτέ ολοκληρωμένο σύστημα τηλεματικής».
«Το σύστημα λόγω έλλειψης συντήρησης και διαχειριστικών προβλημάτων των σχετικών συμβάσεων σταμάτησε να λειτουργεί. Παρόλα αυτά και παρά την πλήρη απαξίωση των συστημάτων τα προηγούμενα έτη, πρόσφατα το τεχνικό προσωπικό του ΟΣΕ ανάταξε και έθεσε σε λειτουργία το σύστημα της τηλεματικής σε όσους σταθμούς ήταν τεχνικά δυνατόν», σημειώνει.
Στο ίδιο εξώδικο ο ΟΣΕ αναφέρεται και στους 3 εκτροχιασμούς σε διάστημα 2 μηνών λέγοντας πως: «Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα τα περιστατικά έλαβαν χώρα σε δίκτυο που λειτουργεί τόσο η Σ/Δ όσο και η Τ/Δ και οφείλονται σε εσφαλμένο χειρισμό από ανθρώπινο λάθος».
Τονίζει, δε, ότι «έγιναν κάτω από συνθήκες που οι ταχύτητες ήταν της τάξεως των 10-20 χλμ./ω, γεγονός που αποδεικνύεται και από τις ασήμαντες υλικές ζημιές τόσο στο τροχαίο υλικό όσο και στις υποδομές».
Οι εργαζόμενοι με δικό τους εξώδικο αναφέρουν πως η εργοδοσία του ΟΣΕ αρνούνταν τις συζητήσεις για τις ελλείψεις στον τομέα της ασφάλειας.
Συγκεκριμένα, ένα από τα σωματεία που ανήκουν στην ομοσπονδία του ΟΣΕ, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης που αποτελείται από τους οδηγούς, είχε στείλει εξώδικα αναφέροντας τα προβλήματα στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων και στις 31 Οκτωβρίου του 2022.
Στο εξώδικο του σωματείο αναφέρεται: «Ζητάμε την άμεση αποκατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, τηλεδιοίκηση, φωτοσήματα, etcs και της ασφάλειας του δικτύου η οποία έχει καταστεί εδώ και χρόνια προβληματική».