Ο Άγιος Βασίλης φέτος ήταν… ψηφιακός λόγω κορωνοϊού. Πώς το click away ευνοεί τα μικρά και συνοικιακά παιχνιδάδικα – Ο ρόλος των social media
Όταν ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης έδινε το πράσινο φως για το μερικό άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων, έστω με click away, το νέο ήταν ξεκάθαρα χαρμόσυνο για τους εμπόρους παιχνιδιών.
Η πανδημία του κορωνοϊού μπορεί να… έδεσε το έλκηθρο του Άγιου Βασίλη, ωστόσο οι γονείς ήξεραν ότι πλέον θα μπορούσαν να… τον φέρουν με έναν click από το smartphone τους ή έστω με ένα τηλεφώνημα.
Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό. Λίγα 24ωρα πριν τα Χριστούγεννα, οι μικροί και μικρομεσαίοι του εμπορίου παιχνιδιών τείνουν να ξεπεράσουν ήδη το 100% του περσινού τζίρου τους, καθώς υπήρχε σημαντική κίνηση και πριν το click away μόνο με τα eshop, την ώρα που οι μεγάλες επιχειρήσουν τρέχουν και δεν φτάνουν για να προλάβουν τις παραγγελίες καλύπτοντας ένα πολύ μικρό κομμάτι του δικού τους περσινού εορταστικού τζίρου.
Είναι τέτοια η ζήτηση, που παρότι αρκετοί γονείς, νονοί και θείοι δεν έχουν πάρει τα χριστουγεννιάτικα δώρα, παρατηρούνται ήδη σοβαρές ελλείψεις σε δημοφιλείς κωδικούς παιχνιδιών, οι οποίοι θεωρείται δύσκολο έως απίθανο να αναπληρωθούν λόγω της κατάστασης που έχει φέρει η πανδημία.
Επιδρομή στα συνοικιακά
Το click away μπορεί αρχικά να άγχωσε τα μικρά μαγαζιά, αφού πολλά δεν είχαν την κατάλληλη υποδομή για να λειτουργήσουν κατ’ αυτόν τον τρόπο, στη συνέχεια όμως πολλοί επιχειρηματίες είδαν το ζήτημα με μια πιο ψύχραιμη ματιά.
Φωτογραφίες στο facebook, τηλέφωνα και mail. Το… θαύμα δεν άργησε να γίνει. Aπό τις πρώτες μέρες του click away τα μικρά καταστήματα δουλεύουν στο κόκκινο για να εξυπηρετήσουν την πελατεία τους η οποία αυξήθηκε κατακόρυφα.
«Ήδη έχουμε πάρα πολλές ελλείψεις. Έχει εξαντληθεί μεγάλο μέρος του εμπορεύματος. Η δουλειά που έχουμε θυμίζει εποχές πριν την οικονομική κρίση. Από τη μια είναι καλό, αλλά από την άλλη αισθανόμαστε άσχημα γιατί δεν μπορούμε να εξυπηρετήσουμε παλιούς και καλούς μας πελάτες», αναφέρει στην Voria.gr ιδιοκτήτρια καταστήματος παιχνιδιών στη Νεάπολη.
Η ίδια εικόνα ωστόσο εντοπίζεται και στα ανατολικά της Θεσσαλονίκης. «Προσπαθούμε κάθε μέρα να εξυπηρετήσουμε πελάτες που παρήγγειλαν μια συγκεκριμένη μέρα. Προ ολίγων ημερών παλεύσαμε να έχουμε ετοιμοπαράδοτες τις παραγγελίες που έγιναν 14/12, ώστε να δούμε τι γίνεται την επόμενη, 15/12», εξηγεί από την πλευρά του υπεύθυνος καταστήματος παιχνιδιών στην Καλαμαριά.
Πώς κέρδισαν το click away
Παραμονές της 17ης Νοέμβρη και ενώ η χώρα είχε ήδη μπει στο lockdown, τα μέλη του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών προσεγγίζουν τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη. Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και η μη λειτουργία του κλάδου θα ήταν καταστροφική για αυτούς, αφού το συντριπτικό ποσοστό του τζίρου τους γίνεται την εορταστική περίοδο.
Τότε πέφτει στο τραπέζι η ιδέα του click away τουλάχιστον για τα καταστήματα παιχνιδιών. Ο υπουργός Ανάπτυξης δείχνει να πείθεται και λίγες μέρες μετά συμπεριλαμβάνει σε δηλώσεις του τα καταστήματα παιχνιδιών ότι είναι μέσα στα μαγαζιά που θα λειτουργήσουν με έναν συγκεκριμένο τρόπο, μαζί με τα βιβλιοπωλεία και τα κομμωτήρια.
«Όταν το προτείναμε ούτε εγώ δεν περίμενα ότι θα πάει τόσο καλά», εκμυστηρεύεται μιλώντας στην Voria.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιωάννης Παπαδόπουλος.
Τώρα όμως κλάδος έρχεται αντιμέτωπος με ένα άλλο ζήτημα αυτό των ελλείψεων. Πώς όμως εξηγείται αυτό το σαρωτικό κύμα που άδειασε τα ράφια των καταστημάτων από παιχνίδια;
«Το κλειδί στην όλη υπόθεση ήταν ότι αυτές τις γιορτές δεν υπάρχουν οι μεγάλοι παίκτες. Όλες αυτές οι μεγάλες επιχειρήσεις απευθύνονταν σε αρκετές χιλιάδες κόσμο. Από τότε που ξεκίνησε το λεγόμενο click away, όλος αυτός ο κόσμος διοχετεύθηκε στα μικρότερα και συνοικιακά μαγαζιά. Έχουμε δηλαδή μια διανομή καταναλωτών στις μικρές επιχειρήσεις του κλάδου, που συνήθως επέλεγαν πολυκαταστήματα», εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος
Την ίδια ώρα, όσοι μεγάλοι στον χώρο του παιχνιδιού λειτουργούν με τη μέθοδο του click away δεν μπορούν να πιάσουν μεγάλους τζίρους από λειτουργικής άποψης.
«Δεν μπορούν να στηρίξουν τους μεγάλους τζίρους τους, γιατί δεν προλαβαίνουν. Υπάρχουν δυσλειτουργίες, γιατί το click away ήταν μια πολύ καλή λύση για τα καταστήματα παιχνιδιών, αλλά είναι μια συγκεκριμένη διαδικασία. Αυτό σημαίνει ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις καλούνται να κατεβάσουν τα επίπεδα του φυσιολογικού τζίρου», λέει ο πρόεδρος του ΣΕΒΠΠΑ.
Σύμφωνα με τον ίδιο «μία μεγάλη αλυσίδα με το click away θα ήταν ευτύχημα εάν έπιανε το 20% του τζίρου του. Φανταστείτε ότι τα e-shop καταλαμβάνουν το 8% του τζίρου των μεγάλων καταστημάτων παιχνιδιών. Ένα μικρό κατάστημα παιχνιδιών, μπορεί να περάσει και το 100%, αφού έχει ήδη την στάνταρντ πελατεία, αλλά τραβάει και την πελατεία των πολυκαταστημάτων».
Ο βασικός λόγος της στροφής στα μικρότερα καταστήματα είναι κυρίως η πιο άμεση εξυπηρέτηση. Η μέχρι στιγμής εικόνα δείχνει ότι 20 και 30 πελάτες μπορούν να εξυπηρετηθούν την επόμενη μέρα της παραγγελίας και πολλοί από αυτούς την ίδια μέρα από τότε που έκαναν την παραγγελία.
Τα μεγάλα καταστήματα από την άλλη είχαν πολύ μεγάλο φόρτο παραγγελιών και δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν εντός ολίγων ωρών μετά την παραγγελία. Μάλιστα τα e-shop των μεγάλων καταστημάτων που προϋπήρχαν του click away αναγκάστηκαν να αναστείλουν προσωρινά ή και επ’ αόριστον τη λειτουργία του λόγω του τεράστιου όγκου παραγγελιών. Και αυτό γιατί το ηλεκτρονικό κατάστημα πάντα λειτουργούσε υποστηρικτικά για τις μεγάλες επιχειρήσεις και δεν ήταν ο κύριος τρόπος αγορά προϊόντων. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΙ,
Ερωτηματικό ο ανεφοδιασμός
Τα ράφια άδειασαν, όμως οι γιορτές δεν τελείωσαν, απεναντίας δεν άρχισαν ακόμα. Οπότε εύλογο ερώτημα είναι εάν θα υπάρξει ανεφοδιασμός, μετά το ανέλπιστο πρώτο κύμα των μαζικών αγορών στα παιχνίδια.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, αυτό πιθανότατα θα γίνει με το σταγονόμετρο, αφού οι παραγγελίες των εισαγωγέων έγιναν με γνώμονα το lockdown του Μαρτίου, που έπιασε και το Πάσχα, μία περίοδο που το παιχνίδι έχει και τότε την τιμητική του σε μικρότερα ποσοστά βέβαια. «Με βάση την εμπειρία από το προηγούμενο lockdown, πολλοί εισαγωγείς παιχνιδιών στη χώρα υπολόγισαν τις παραγγελίες τους σύμφωνα με τα επιδημιολογικά δεδομένα», εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος.
Όπως λέει χαρακτηριστικά, «παραγγελίες που θα παρέπεμπαν στην κίνηση της περσινής περιόδου, θα ήταν παράλογο να γίνουν αφού με τη φυσική παρουσία του πελάτη στο κατάστημα τα πράγματα είναι διαφορετικά».
Το επιμύθιο της πολύ καλής σεζόν για τα καταστήματα παιχνιδιών, όπως αναφέρουν οι επαγγελματίες του κλάδου, είναι η ανάγκη για τον περαιτέρω ψηφιακό εκσυγχρονισμό τους. Ακόμα και χωρίς e-shop ή ιστοσελίδα, τα συγκεκριμένα καταστήματα με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπόρεσαν να κερδίσουν σημαντικό μέρος του καταναλωτικού κοινού.
«Είναι ένα μάθημα. Τα καταστήματα πρέπει να μάθουν να λειτουργούν έτσι, όλα γίνονται, αρκεί να υπάρχει καλή θέληση», υποστηρίζει ο κ. Παπαδόπουλος.