Στο «χείλος του γκρεμού» έπρεπε να ακροβατούν οι εργαζόμενοι της Tesla σύμφωνα με μαρτυρίες των ίδιων.
Την επανάσταση στον κόσμο των τεσσάρων τροχών επιθυμεί να φέρει η Tesla, μεταξύ άλλων μέσω της τεχνολογίας Full Self Driving (FSD), η οποία ουσιαστικά επιτρέπει στα οχήματα να κινούνται αυτόνομα, αν και ο οδηγός απαιτείται να βρίσκεται πίσω από το τιμόνι ώστε να αναλάβει τον έλεγχο του αυτοκινήτου εφόσον χρειαστεί.
Πρόκειται για ένα σύστημα που δεν είναι διαθέσιμο στην Ευρώπη, μιας και η Tesla περιμένει να λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις από τις ρυθμιστικές αρχές ώστε να το εισάγει στην ήπειρό μας εντός του 2025.
Η τεχνολογία έχει προκαλέσει κύμα ενθουσιασμού στους φίλους της εταιρείας, αν και η εξέλιξή της φαίνεται ότι «κρύβει» κάποιο… ένοχο και ιδιαίτερα επικίνδυνο μυστικό.
Σύμφωνα με μια νέα αναφορά του Business Insider, μια ομάδα από νυν και πρώην υπαλλήλους της Tesla -γνωστή ως Project Rodeo- μοιράστηκαν λεπτομέρειες για την εργασία τους ως δοκιμαστές-οδηγοί της Tesla.
Η δουλειά τους είναι να δοκιμάζουν τα όρια των συστημάτων Autopilot και Full Self-Driving (Πλήρους Αυτόνομης Οδήγησης) της εταιρείας, κάτι το οποίο απαιτούσε να εκτίθενται σκόπιμα σε κινδύνους ώστε να διαπιστωθεί αν το σύστημα θα ανταποκριθεί σωστά.
Μέλος της ομάδας ανέφερε ότι η ομάδα συχνά υποβαλλόταν σε καταστάσεις κατά τις οποίες θα μπορούσε να προκληθεί ατύχημα, καθώς το συγκεκριμένο λογισμικό είχε σχεδιαστεί για να αποτρέπει τέτοια συμβάντα. Αυτό σημαίνει ότι οι δοκιμαστές-οδηγοί εκτίθεντο σκόπιμα σε πιθανά επικίνδυνες συνθήκες για να διαπιστωθεί αν το σύστημα θα ανταποκριθεί σωστά.
«Ουσιαστικά λειτουργείς με υψηλά επίπεδα αδρεναλίνης καθ’ όλη τη διάρκεια της οκτάωρης βάρδιας. Υπάρχει αυτή η αίσθηση ότι είσαι στο χείλος του να πάει κάτι σοβαρά στραβά.»
Ειδικότερα, η ομάδα “Project Rodeo” σχηματίζεται από μικρότερες υπο-ομάδες. Το πιο επικίνδυνο έργο έχει “Critical Intervention (Κρίσιμη Παρέμβαση)”, με τα μέλη της να αφήνουν το όχημα να λειτουργεί αποκλειστικά αυτόνομα. Τα μέλη επεμβαίνουν μόνο την «τελευταία στιγμή», δηλαδή όταν χρειαστεί να αποτρέψουν μια σύγκρουση.
Σύμφωνα με τους δοκιμαστές, με το να μην αναλαμβάνουν αμέσως τον έλεγχο του οχήματος, χαρίζει στο λογισμικό χρόνο να «σκεφτεί» και να αποδείξει τις ικανότητές του στη λήψη αποφάσεων. Αν εντοπίσουν ατέλειες και χρειαστεί να ανακτήσουν τον έλεγχο του ΙΧ (π.χ. όταν το αυτοκίνητο δείχνει ότι δεν θα φρενάρει έγκαιρα), τότε χρησιμοποιούν τα συλεγγέντα δεδομένα ώστε οι εξειδικευμένοι μηχανικοί να προβούν στις απαραίτητες ρυθμίσεις. Έπειτα, δοκιμάζουν ξανά.
«Θέλουμε αυτά τα δεδομένα για να κατανοήσουμε τι οδήγησε το αυτοκίνητο σε αυτή την απόφαση», δήλωσε ένας πρώην μηχανικός του Autopilot. «Αν παρεμβαίνουμε πολύ νωρίς, δεν φτάνουμε ακριβώς στο κρίσιμο σημείο όπου μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα: “Εντάξει, τώρα καταλαβαίνουμε τι συνέβη”».
Οι δοκιμαστές ισχυρίζονται ότι έπρεπε να δοκιμάσουν τα όρια των συστημάτων ασφαλείας για να διατηρήσουν τις δουλειές τους.
Ένας πρώην δοκιμαστής και αναλυτής δεδομένων δήλωσε στο Business Insider ότι δεν του ζητήθηκε ποτέ ευθέως να παραβιάσει τον νόμο για να συλλέξει «πολύτιμα» δεδομένα. Ωστόσο, του δινόταν η εντύπωση ότι έπρεπε να οδηγεί πιο επικίνδυνα από όσο μπορούσε να αντέξει ψυχολογικά.
Ένας άλλος δοκιμαστής από το Σαν Φρανσίσκο, αποκάλυψε ότι άνθρωποι εκτέθηκαν σε κίνδυνο κατά τη διάρκεια των δοκιμών. Στη διάρκεια της εκπαίδευσής του, κοντά στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ, η πίεση από τον εκπαιδευτή του τον οδήγησε σχεδόν να παρασύρει έναν ποδηλάτη με το όχημα.
«Θυμάμαι έντονα αυτόν τον άνθρωπο να πηδά από το ποδήλατό του», είπε ο δοκιμαστής. «Ήταν τρομοκρατημένος. Το αυτοκίνητο ορμούσε προς το μέρος του, και το μόνο που μπορούσα να κάνω ήταν να πατήσω απότομα το φρένο.»
«Ο εκπαιδευτής μού είπε, “Αυτό ήταν τέλειο”. Αυτό ακριβώς ήθελαν οι άνθρωποι της Tesla από εμένα.