Λεπτομερές σχέδιο για να δοθεί οριστικό τέλος στο ρωσικό φυσικό αέριο στην Ευρώπη πρόκειται να παρουσιάσει το αργότερο μέχρι τα τέλη Μαρτίου η νέα Κομισιόν.
Μέχρι στιγμής υπήρχε μόνο ένας αόριστος στόχος που έθετε ως απώτατη ημερομηνία το 2027. Όμως, ο νέος επίτροπος ενέργειας, Νταν Γιόργκενσεν, δήλωσε χθες στο Politico ότι εντός των 100 πρώτων ημερών της θητείας του, θα παρουσιαστεί ένα πιο συγκεκριμένο σχέδιο. Ενόψει της πρωτοβουλίας, παραμένει σειρά ερωτημάτων που ζητούν απάντηση. Για παράδειγμα, η Κομισιόν θα θέσει απλά μια προθεσμία ή θα συμπεριλάβει και ενδιάμεσους στόχους; Θα διακοπούν ταυτόχρονα οι προμήθειες από αγωγούς και LNG ή θα ισχύσουν διαφορετικά δεδομένα για το καθένα; Επίσης, θα ισχύσουν εξαιρέσεις για χώρες της Αν. Ευρώπης που δεν έχουν εναλλακτικές πηγές, όπως η Ουγγαρία και η Σλοβακία;
Το ζήτημα αφορά και την Ελλάδα, η οποία φέτος καλύπτει περί το 50% των αναγκών της σε αέριο μέσω της Ρωσίας. Μάλιστα, η χώρα μας έχει να ανησυχεί για μια πιο βραχυπρόθεσμη απειλή, καθώς η Βουλγαρία ενδέχεται να διακόψει τη μεταφορά από τον αγωγό TurkStream στα τέλη αυτού του έτους. Αιτία αποτελούν οι κυρώσεις των ΗΠΑ κατά της τράπεζας Gazprombank μέσω της οποίας γίνονται οι πληρωμές των πελατών, αλλά και οι αντίστοιχες των τελών διέλευσης.
Εφόσον ξεπεραστεί αυτός ο σκόπελος, τότε η Ελλάδα θα συνεχίσει να προμηθεύεται ρωσικό αέριο στο μεσοδιάστημα μέχρι την οριστική ευρωπαϊκή απαγόρευση.
Η Κομισιόν ποντάρει στο άφθονο LNG
Σύμμαχος στην προσπάθεια της Κομισιόν είναι η ραγδαία νέα παραγωγή LNG που έρχεται τα αμέσως επόμενα χρόνια ξεκινώντας από το 2025. Ρόλο πρωταγωνιστή θα έχουν οι ΗΠΑ που αναμένεται να υπερδιπλασιάσουν την παραγωγή τους, κάτι που αναγνώρισε ο Γιόργκενσεν: «Οι Αμερικανοί υπήρξαν φίλοι μας μέχρι στιγμής και ελπίζω να συνεχίσουν να είναι», τόνισε σχετικά ο επίτροπος.
Επίσης, μια ακόμη χώρα-παραγωγός που θα ενισχύσει έντονα τις δικές της ποσότητες είναι το Κατάρ, όπου δισεκατομμύρια επενδύονται σήμερα για τους νέους σταθμούς. Από την πλευρά της, η διεθνής ναυτιλία με προεξέχουσα την ελληνική προετοιμάζεται να σηκώσει το βάρος της μεταφοράς μέσω της ναυπήγησης ενός ολόκληρου στόλου νέων πλοίων LNG.
Σε ότι αφορά το οικονομικό σκέλος, η λογική των Βρυξελλών είναι ότι η άφθονη παραγωγή LNG θα ρίξει δραστικά τις διεθνείς τιμές, άρα η αποκοπή του ρωσικού αερίου δεν θα συνοδευτεί από ανατιμήσεις και νέες ενεργειακές κρίσεις. Μάλιστα, το έτος 2027 δεν επιλέχθηκε τυχαία, αφού τότε είναι που θα εισρεύσουν στην διεθνή αγορά και οι μεγαλύτερες νέες ποσότητες.
Πηγή: newsit.gr