H Αττικό Μετρό αναμένεται να μετονομαστεί σε Ελληνικό Μετρό με την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης
Τριάντα δύο χρόνια μετά την ίδρυσή της και 17 μετά την έναρξη των εργασιών στο Μετρό Θεσσαλονίκης, η Αττικό Μετρό Α.Ε., η δημόσια εταιρεία που έχει ως σκοπό την επίβλεψη των έργων Μετρό και Τραμ της χώρας, πρόκειται να μετονομαστεί σε «Ελληνικό Μετρό» όπως ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες ο πρωθυπουργός.
Ο κ. Μητσοτάκης έκανε τη σχετική ανακοίνωση κατά την πρόσφατη προεκλογική επίσκεψή του στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου επιβιβάστηκε σε τρένο για δοκιμαστική διαδρομή προς το αμαξοστάσιο της Πυλαίας.
Η μετονομασία της εταιρείας ήταν μακροχρόνιο αίτημα των φορέων της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι δεν έβλεπαν με καλό μάτι το γεγονός ότι την επίβλεψη του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει ένας φορέας με όνομα που παραπέμπει στην πρωτεύουσα. Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης εξέδωσε μάλιστα ανακοίνωση με την οποία εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη μετονομασία της εταιρείας, η οποία, όπως τονίστηκε, «ανταποκρίνεται στο κοινό αίσθημα των πολιτών της Θεσσαλονίκης και αποτελεί δικαίωση για την ΕΒΕΘ» υπενθυμίζοντας πως ο πρόεδρός του είχε προς διετίας καταθέσει σχετική πρόταση προς τον πρωθυπουργό και τους πολιτικούς αρχηγούς.
Η ιστορία της Αττικό Μετρό
Η Αττικό Μετρό ιδρύθηκε το 1991 ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας και με μοναδικό μέτοχο της εταιρείας το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ όπως προβλέπει ο ιδρυτικός νόμος, επιτρέπεται μέρος της εταιρείας να μεταβιβαστεί σε άλλο δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, αρκεί το 51% των μετοχών να παραμείνει στο δημόσιο. Αυτό μέχρι σήμερα δεν έχει συμβεί και την επίβλεψη της εταιρείας έχουν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το Υπουργείο Οικονομικών.
Σκοπός της Αττικό Μετρό είναι η μελέτη, κατασκευή, οργάνωση, διοίκηση, λειτουργία, εκμετάλλευση και ανάπτυξη του δικτύου αστικού σιδηροδρόμου και γενικά των ηλεκτρικών σιδηροδρόμων του Νομού Αττικής και του Νομού Θεσσαλονίκης, εκτός από το σιδηροδρομικό δίκτυο ΟΣΕ. Ο ιδρυτικός νόμος της Αττικό Μετρό κύρωσε και τη σύμβαση που υπογράφηκε μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Κοινοπραξίας Ολυμπιακό Μετρό για το βασικό έργο των Γραμμών 2 και 3.
Με νόμο του 2012 ανατέθηκε στην εταιρεία η δημιουργία Χώρων Στάθμευσης και Σταθμών Μετεπιβίβασης για το δίκτυο του Μετρό, ενώ, με νομοθετική ρύθμιση του 2013, στους σκοπούς της εταιρείας προστέθηκαν η επέκταση του δικτύου του Τραμ, η υλοποίηση αστικών παρεμβάσεων, αναπλάσεων δημοσίων χώρων, πεζοδρομήσεων ή άλλων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην ευρύτερη περιοχή των έργων αρμοδιότητας της εταιρείας, δηλαδή στο πλαίσιο των έργων Μετρό και Τραμ αλλά και η εκπόνηση για λογαριασμό τρίτων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αντί αμοιβής, μελετών μεταφορών, μελετών συγκοινωνιακών έργων, οποιουδήποτε τύπου και σταδίου, μελετών οργάνωσης και διαχείρισης, ερευνητικά προγράμματα, καθώς και να παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης και διαχείρισης αντίστοιχων έργων σε τρίτους.
Το 1998 ιδρύθηκε η θυγατρική εταιρεία Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας Α.Ε. (ΑΜΕΛ) για να αναλάβει την λειτουργία των γραμμών 2 και 3 του Μετρό που εγκαινιάστηκαν δύο χρόνια αργότερα. Το 2011 η ΑΜΕΛ απορρόφησε τις εταιρείες ΗΣΑΠ ΑΕ και ΤΡΑΜ ΑΕ δημιουργώντας την εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΣΤΑ.ΣΥ.) η οποία ανήκει στον Όμιλο ΟΑΣΑ και είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία των μέσων σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας.
Με την επερχόμενη μετονομασία της εταιρείας σε Ελληνικό Μετρό, θα πάψει να υφίσταται επισήμως η ονομασία “Αττικό Μετρό” η οποία για πολλούς είναι συνώνυμη του Μετρό της Αθήνας.