Σάλο και διχογνωμία έχει προκαλέσει στην Ιταλία ένα… άγαλμα το οποίο έχει «πυροδοτήσει» από την μία πολιτική αντιπαράθεση και από την άλλη «μάχες» στα social media με φόντο τον σεξισμό και την πολιτική ορθότητα.
Συγκεκριμένα, ο λόγος για ένα γυναικείο άγαλμα στο Σάπρι της Καμπανίας, στην Νότια Ιταλία το οποίο απεικονίζει μια γυναίκα να φορά αραχνοΰφαντα τα οποία αφήνουν ελάχιστα στην φαντασία, αφού ο καλλιτέχνης πάνω στο μπρούτζινο δημιούργημά του έχει πετύχει να διαγράφονται οι καμπύλες του γυναικείου σώματος.
Το έργο του γλύπτη Emanuele Stifano είναι αφιερωμένο στο ποιήμα La Spigolatrice di Sapri, γραμμένο από τον ποιητή Luigi Mercantini το 1857. Το ποίημα βασίζεται στην ιστορία μιας αποτυχημένης αποστολής κατά του Βασιλείου της Νάπολης από τον Carlo Pisacane, ένας από τους πρώτους Ιταλούς σοσιαλιστές στοχαστές. Στην παρουσίαση μάλιστα του αγάλματος παρευρέθηκε και ο Ιταλός πρωθυπουργός, Τζουζέπε Κόντε.
Την ώρα ωστόσο που ένα έργο τέχνης θα μπορούσε να χαρακτηριστεί όμορφο ή όχι, στην γειτονική χώρα έχει ξεσπάσει κόντρα κυρίως γιατί οι επικριτές του αγάλματος κάνουν λόγο για σεξουαλικοποίηση του γυναικείου σώματος. Η Λόρα Μπολντρίνι, βουλευτής του κεντροαριστερού Δημοκρατικού κόμματος, είπε ότι το άγαλμα ήταν «προσβολή για τις γυναίκες και την ιστορία». Έγραψε στο Twitter χαρακτηριστικά: «Αλλά πώς μπορούν ακόμη και τα ιδρύματα να αποδεχτούν την εκπροσώπηση μιας γυναίκας ως σεξουαλικοποιημένου σώματος;».
Μάλιστα, ομάδα γυναικών πολιτικών από από το Δημοκρατικό Κόμμα στο Παλέρμο της Σικελίας ζήτησαν να γκρεμιστεί το άγαλμα. «Για άλλη μια φορά, πρέπει να υποστούμε τον εξευτελισμό να βλέπουμε τον εαυτό μας να εκπροσωπείται με τη μορφή ενός σεξουαλικοποιημένου σώματος, χωρίς ψυχή και χωρίς καμία σχέση με τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της ιστορίας», ανέφερε η ομάδα σε ανακοίνωσή της.
Υποστήριξαν ότι το άγαλμα δεν αντικατοπτρίζει τίποτα από την επανάσταση κατά των Βουρβόνων ούτε από την «αυτοδιάθεση μιας γυναίκας που επιλέγει να μην πάει στη δουλειά για να πάρει μέρος ενάντια στον καταπιεστή».
Από πλευράς του ο καλλιτέχνης, υπερασπίστηκε το έργο του, γράφοντας στο Facebook ότι αν ήταν στο χέρι του το άγαλμα θα ήταν «εντελώς γυμνό… απλά επειδή είμαι λάτρης του ανθρώπινου σώματος». Είπε ότι ήταν «άχρηστο» να προσπαθείς να εξηγήσεις το έργο τέχνης σε εκείνους που «θέλουν απολύτως μόνο να βλέπουν την φθορά».
Ο Αντόνιο Τζεντίλε, δήμαρχος του Σαπρί, είπε ότι μέχρι να ξεσπάσει η διαμάχη «κανείς δεν είχε επικρίνει ή παραμορφώσει το έργο τέχνης».
Δείτε αναρτήσεις στα social media για το επίμαχο άγαλμα: