Οι έρευνες για τη συντριβή του αεροπλάνου της Air India εξετάζουν τα ιατρικά αρχεία των πιλότων, καθώς φέρεται ότι ένας από αυτούς είχε κατάθλιψη και προβλήματα ψυχικής υγείας.
Ο κυβερνήτης Sumeet Sabharwal, ένας έμπειρος πιλότος με περισσότερες από 8.200 ώρες στο πιλοτήριο, κυβερνούσε το Boeing 787 Dreamliner όταν αυτό έπεσε σε μια κατοικημένη περιοχή, που ονομάζεται Meghani Nagar, σκοτώνοντας 241 άτομα και στοιχίζοντας τη ζωή σε 19 ακόμη άτομα στο έδαφος.
Δευτερόλεπτα μετά την απογείωση στις 12 Ιουνίου, δύο διακόπτες καυσίμου στο πιλοτήριο της πτήσης 171 της Air India απενεργοποιήθηκαν, με αποτέλεσμα μια καταστροφική απώλεια ισχύος και τη συντριβή του αεροσκάφους στο έδαφος.

Η «λειτουργία κλειδώματος» των διακοπτών σήμαινε ότι οι πιλότοι έπρεπε να τους σηκώσουν πριν αλλάξουν τη θέση τους, δεν είναι απλά κουμπιά που μπορούν να απενεργοποιηθούν κατά λάθος. Οι έρευνες για το τραγικό δυστύχημα έχουν αρχίσει να αναλύουν τη συμπεριφορά του πιλότου.
Ο πιλότος Mohan Ranganathan, κορυφαίος ειδικός στην ασφάλεια της αεροπορίας στην Ινδία, αποκάλυψε ότι «αρκετοί» πιλότοι της Air India φέρονται να επιβεβαίωσαν ότι ο έμπειρος πιλότος αντιμετώπιζε προβλήματα ψυχικής υγείας.
Μιλώντας στην Daily Telegraph, ισχυρίστηκε: «Είχε πάρει άδεια από τις πτήσεις τα τελευταία τρία με τέσσερα χρόνια. Είχε πάρει άδεια για ιατρικούς λόγους γι’ αυτό». Φέρεται επίσης να είχε λάβει άδεια πένθους μετά τον θάνατο της μητέρας του, αν και ο Ranganathan πιστεύει ότι είχε «ιατρικά εγκριθεί» από την Air India πριν από το μοιραίο δυστύχημα τον περασμένο μήνα.
Στο Ποβάι της Βομβάης, ένας από τους πρώην συναδέλφους του πιλότου τον περιέγραψε ως «κύριο», λέγοντα ότι «σκεφτόταν στην πραγματικότητα την πρόωρη συνταξιοδότηση τα επόμενα δύο χρόνια», με σκοπό να φροντίσει τον ηλικιωμένο πατέρα του, ηλικίας 90 ετών. Στη σύντομη καριέρα του, ο συγκυβερνήτης Clive Kunder, 28 ετών, είχε καταγράψει περισσότερες από 3.400 ώρες.
Η Telegraph ανέφερε ότι ενώ η Air India αρνήθηκε να σχολιάσει, ένας αξιωματούχος που συνεργάζεται με τη μητρική τους εταιρεία, την Tata Group, δήλωσε στο έντυπο ότι ο Πλοίαρχος Sabharwal δεν είχε λάβει καμία ιατρική άδεια, με την προκαταρκτική έκθεση να μην καταγράφει σημαντικά ευρήματα.
Πρόσθεσαν ότι μέσα στα τελευταία δύο χρόνια, και οι δύο πιλότοι της πτήσης είχαν περάσει τις ιατρικές εξετάσεις Κλάσης Ι, οι οποίες αξιολογούν τις ψυχοσωματικές τους ικανότητες. Την Κυριακή, μια προκαταρκτική έκθεση που δημοσίευσαν οι ινδικές αρχές οδήγησε σε ερωτήματα σχετικά με το γιατί ο πιλότος θα είχε απενεργοποιήσει χειροκίνητα τους διακόπτες – και αν ήταν μια σκόπιμη πράξη ή ένα καταστροφικό λάθος.

Η αναφορά ανέφερε: «Στην ηχογράφηση φωνής στο πιλοτήριο, ακούγεται ένας από τους πιλότους να ρωτάει τον άλλον: γιατί έκοψε την παροχή; Ο άλλος πιλότος απάντησε ότι δεν το έκανε».
Οι πιλότοι ενεργοποιούν και απενεργοποιούν τους διακόπτες καυσίμου στις σωστές ώρες σε κάθε πτήση, αλλά αυτή τη φορά τα καύσιμα διακόπηκαν αμέσως μετά την απογείωση. Ο συγκυβερνήτης πετούσε το αεροσκάφος κατά τη στιγμή της απογείωσης, ενώ ο κυβερνήτης παρακολουθούσε.
Η αναφορά πρόσθεσε ότι οι διακόπτες επανήλθαν σε «λειτουργία» δευτερόλεπτα αργότερα, γεγονός που ξεκίνησε τη διαδικασία επανέναρξης των κινητήρων. Ένας από τους κινητήρες είχε ξανανάψει, αλλά δεν είχε ανακτήσει ισχύ, ενώ ο άλλος βρισκόταν στη διαδικασία ανάκτησης ισχύος.
Πριν από την πτήση, και οι δύο πιλότοι είχαν επαρκή περίοδο ανάπαυσης και κρίθηκαν «ικανοί προς λειτουργία» μετά από δοκιμή αναλυτή αναπνοής, ανέφερε η έκθεση. Δεν υπήρχαν επικίνδυνα εμπορεύματα στο αεροπλάνο και το βάρος ήταν «εντός επιτρεπόμενων ορίων». Δείγματα καυσίμων που ελήφθησαν από τις δεξαμενές ελέγχθηκαν και βρέθηκαν «ικανοποιητικά» και δεν παρατηρήθηκε «σημαντική δραστηριότητα πτηνών» μέσα και γύρω από την τροχιά πτήσης του αεροσκάφους.
Ωστόσο, ο κ. Ranganthan είχε προηγουμένως υπονοήσει ότι μπορεί να ήταν σκόπιμο.
Εξηγώντας ότι πίστευε ότι «έπρεπε να γίνει χειροκίνητα» δήλωσε στο NDTV για τους μοχλούς καυσίμου: «Οι επιλογείς καυσίμου δεν είναι συρόμενου τύπου, είναι πάντα σε μια υποδοχή. «Πρέπει να τα τραβήξουν έξω ή να τα μετακινήσουν προς τα πάνω ή προς τα κάτω, ώστε να μην συμβαίνει το ζήτημα της ακούσιας μετακίνησής τους από τη θέση εκτός λειτουργίας. Είναι περίπτωση σκόπιμης χειροκίνητης επιλογής».
Αργότερα είπε ότι «τίποτα άλλο» δεν θα εξηγούσε γιατί και οι δύο διακόπτες μετακινήθηκαν στη θέση εκτός λειτουργίας αμέσως μετά την απογείωση, ισχυριζόμενος: «Έπρεπε να γίνει σκόπιμα». Όταν ρωτήθηκε αν υπονοούσε ότι ένας από τους πιλότους «σκόπιμα» έκλεισε τον μοχλό καυσίμου, ενώ γνώριζε πλήρως την πιθανότητα συντριβής, απάντησε: «Απολύτως», πριν ισχυριστεί ότι εξετάζουν μία πιθανή «συντριβή που προκλήθηκε από τον πιλότο».
Ωστόσο, συγγενείς ορισμένων από τα θύματα της συντριβής κατηγόρησαν την αεροπορική εταιρεία και την ινδική κυβέρνηση ότι προσπαθούν να κατηγορήσουν τους πιλότους για τη συντριβή.
Ο Ameen Siddiqui, 28 ετών, του οποίου ο κουνιάδος, Akeel Nanabawa, πέθανε μαζί με τη σύζυγό του και την τετράχρονη κόρη τους, είπε: «Αυτή η αναφορά είναι λανθασμένη. Δεν την δεχόμαστε». «Είναι μια συγκάλυψη για την προστασία της Air India και της κυβέρνησης», δήλωσε ο Siddiqui στην Telegraph από το Surat, νότια του Ahmedabad, όπου συνετρίβη το αεροπλάνο.
«Θέλουν να κατηγορήσουν τους νεκρούς πιλότους που δεν μπορούν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους. Πώς γίνεται οι διακόπτες καυσίμου να κλείνουν σε μια κρίσιμη στιγμή, είτε λόγω λάθους του πιλότου είτε λόγω μηχανικής βλάβης;
Τον Δεκέμβριο του 2018, η ρυθμιστική αρχή αεροπορίας των ΗΠΑ, Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA), προειδοποίησε τις αεροπορικές εταιρείες ότι διακόπτες καυσίμου είχαν εγκατασταθεί σε ορισμένα Boeing 737 «με τη λειτουργία κλειδώματος απενεργοποιημένη». «Η ακούσια λειτουργία του διακόπτη θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακούσια συνέπεια, όπως το σβήσιμο του κινητήρα εν πτήσει».
Ο μοναδικός επιζών, Vishwash Kumar Ramesh, βρισκόταν στη χώρα για επαγγελματικό ταξίδι με τον αδελφό του Ajaykumar, 35 ετών, πριν επιβιβαστούν στη μοιραία πτήση που ταξίδευε από το Ahmedabad στο Gatwick. Σε αυτό που έχει περιγραφεί ως θαύμα, ο Viswash – καθισμένος στο 11A δίπλα στην έξοδο – επέζησε, αλλά ο αδελφός του που καθόταν στην άλλη πλευρά του διαδρόμου στη θέση 11J έχασε τη ζωή του
Έντεκα από τους επιβαίνοντες ήταν παιδιά, ανάμεσά τους και δύο νεογέννητα. Ένας εκπρόσωπος της Air India δήλωσε προηγουμένως: «Η Air India εκφράζει την αλληλεγγύη της στις οικογένειες και σε όσους επλήγησαν από το ατύχημα του AI171. Συνεχίζουμε να θρηνούμε την απώλεια και είμαστε πλήρως αφοσιωμένοι στην παροχή υποστήριξης σε αυτή τη δύσκολη στιγμή. Αναγνωρίζουμε την παραλαβή της προκαταρκτικής έκθεσης που δημοσιεύθηκε από το Γραφείο Διερεύνησης Ατυχημάτων Αεροσκαφών (AAIB) σήμερα, 12 Ιουλίου 2025.
«Η Air India συνεργάζεται στενά με τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των ρυθμιστικών αρχών. Συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε πλήρως με την AAIB και άλλες αρχές καθώς προχωρά η έρευνά τους.