Η πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών βάζει στην …άκρη τις αγορές για προσωπικά αντικείμενα, όπως ρούχα και παπούτσια και είδη για το σπίτι προκειμένου αφενός να ανταποκριθεί στις υπόλοιπες υποχρεώσεις, αφετέρου, λόγω της ανησυχίας για το συνεχιζόμενο κύμα ακρίβειας.
Έρευνα του ΙΕΛΚΑ δείχνει μάλιστα ότι το ποσοστό των Ελλήνων που δηλώνει ότι αναβάλλει τις προσωπικές του αγορές έχει αυξηθεί κατά τη διάρκεια του έτους, καθώς ενώ στην προηγούμενη μέτρηση του Απριλίου έφτανε το 75%, στην πιο πρόσφατη – την περίοδο από 29 Αυγούστου έως 2 Σεπτεμβρίου 2022- αγγίζει το 83%.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η αυξητική αυτή τάση αυτή αποτυπώθηκε κατά τη χρονική περίοδο κατά την οποία η αγορά ανέμενε μεγαλύτερη κίνηση λόγω της θερινής εκπτωτικής περιόδου. Άλλωστε σύμφωνα με τα στοιχεία των εκπροσώπων του λιανεμπορίου παρατηρήθηκε επιφυλακτικότητα των Ελλήνων καταναλωτών στις αγορές προϊόντων ένδυσης και υπόδησης και κατά τη διάρκεια των πρόσφατων θερινών εκπτώσεων με τον όγκο των πωλήσεών τους να περιορίζεται κατά -18% και τον τζίρο κατά -13%.
Την ίδια στιγμή, όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 44% των καταναλωτών αποφεύγει να προχωρά σε αγορές, προκειμένου να έχει χρήματα σε μία περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η τάση αυτή η ενώ καταγράφηκε και την προηγούμενη περίοδο της υγειονομικής κρίσης, σήμερα εμφανίζεται αρκετά εντονότερα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία.
Μαγειρεύουν περισσότερο στο σπίτι
Σε ποσοστό 27% τέλος, οι καταναλωτές δηλώνουν ότι πλέον μαγειρεύουν περισσότερο στο σπίτι σε σχέση με την περίοδο πριν από την ενεργειακή κρίση, περιορίζοντας με αυτό τον τρόπο τις εξόδους για φαγητό καθώς και τις δαπάνες για παραγγελίες dlivery.
Κάτι άλλωστε που έχει αρχίσει να αποτυπώνεται και στην κατανάλωση στα καταστήματα εστίασης με τους επιχειρηματίες του κλάδου να ανησυχούν ότι το φαινόμενο θα γίνει εντονότερο όσο πλησιάζουμε προς τον χειμώνα και ο προβληματισμός των καταναλωτών για το ενεργειακό κόστος και τη θέρμανση θα είναι μεγαλύτερος.