«Κολλημένοι» στις συνήθειες που απέκτησαν με την εμφάνιση του κορωνοϊού φαίνεται να παραμένουν οι Ελληνες καταναλωτές, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με θέμα τις καταναλωτικές συμπεριφορές λόγω της πανδημίας.
Ενδεικτικά, με το άνοιγμα της εστίασης 1 στους 3 αναφέρει ότι θα επισκεφθεί άμεσα εστιατόριο-ταβέρνα, ενώ υψηλά εμφανίζονται τα ποσοστά καταναλωτών με διάθεση για αύξηση των δαπανών με το άνοιγμα της αγοράς. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι 3 στους 10 θα διατηρήσουν την τάση της αποφυγής εξόδου από το σπίτι ακόμα και το επόμενο έτος και μόλις 1 στους 2 δηλώνει ότι θα κάνει διακοπές φέτος, γεγονός που επιβεβαιώνει την αίσθηση του κινδύνου που υπάρχει ακόμα για τον ιό.
Εστίαση
Σε ό,τι αφορά στην εστίαση, η οποία παραμένει κλειστή εδώ και περίπου 5 μήνες, με την επανεκκίνησή της το 34% των Ελλήνων αναφέρει ότι θα ξεκινήσει άμεσα (μέσα στο επόμενο 2μηνο) τη συνήθεια του φαγητού σε εστιατόριο-ταβέρνα, ενώ 30% αργότερα μέσα στο χρόνο. Μάλιστα, εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι 1 στους 3 δηλώνει ότι δεν θα επιστρέψει στην οργανωμένη εστίαση μέσα στο 2021.
Λιανεμπόριο
Ως προς το λιανεμπόριο, το οποίο άνοιξε με αυστηρά μέτρα την προηγούμενη Δευτέρα, το 21% σημειώνει ότι αγοράζει ήδη προϊόντα στα καταστήματα, ωστόσο η πλειοψηφία του κοινού σε ποσοστό 41% θα τα επισκεφθεί άμεσα (μέσα στο πρώτο δίμηνο) και το 24% αργότερα μέσα στο 2021.
Παρότι η πρόθεση για επίσκεψη της αγοράς της εστίασης το επόμενο δίμηνο έχει μικρότερη πληθυσμιακή διείσδυση συγκριτικά με την αγορά λιανικής, είναι αυτή που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη πρόθεση ποσοστιαίας αύξησης της δαπάνης. Η αιτία είναι ότι συγκριτικά ξεκινάει με πολύ χαμηλότερη βάση η δαπάνη, ενώ αντίθετα η δαπάνη του λιανεμπορίου διατηρείται σε ένα βαθμό λόγω του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Οι δαπάνες για τους Έλληνες
Σε επίπεδο δαπάνης, τη μεγαλύτερη προσδοκώμενη αύξηση παρουσιάζουν τα έξοδα που έχουν να κάνουν με τη διασκέδαση. Η εστίαση κατά 50%, οι αγορές διασκέδασης (π.χ. συναυλίες) κατά 42% και τα ταξίδια κατά 39%.
Ακολουθούν οι αγορές του λιανεμπορίου με τις αγορές ρούχων και παπουτσιών με αύξηση 35%, τις αγορές ειδών οικιακής βελτίωσης κατά 26%, τις αγορές παιχνιδιών και ειδών δώρου κατά 21%, τις αγορές τροφίμων και ποτών κατά 13%, τις αγορές ειδών γραφείου κατά 9% και τις αγορές ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατά 7%.
Ενδιαφέροντα είναι τα ευρήματα και για τις προβλέψεις των καταναλωτών σε σχέση με τις διακοπές. Ενας στους 3 καταναλωτές (30%) δηλώνει ότι θα κάνει διακοπές όπως έκανε κάθε χρόνο, 20% ότι θα κάνει διακοπές αλλά πιο περιορισμένα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το 24% δεν θα κάνει διακοπές φέτος, ενώ ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό, 27%, δεν γνωρίζει ακόμα τι θα κάνει. Το 19% θεωρεί ότι δεν θα μπορέσει φέτος να κάνει διακοπές, ενώ ένα 11% θεωρεί ότι δεν μπορέσει κάνει διακοπές ούτε το 2022.