Μία τεχνική βλάβη στα συστήματα της Crowdstrike έπληξε τα Windows της Microsoft και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να προκληθεί παγκόσμιο μπλακ άουτ σε αεροδρόμια, τράπεζες και ΜΜΕ. Οι υπηρεσίες άρχισαν να επανέρχονται σε λειτουργία το βράδυ της Παρασκευής.
Σύμφωνα όμως με την Guardian, οι ειδικοί λένε πως η πλήρης ανάκαμψη θα μπορούσε να διαρκέσει εβδομάδες. Μία λανθασμένη αναβάθμιση λογισμικού στο σύστημα των Windows προκάλεσε αναταραχή σε πτήσεις, την ακύρωση των ραντεβού σε νοσοκομεία και βλάβη στα συστήματα μισθοδοσίας.
Πώς η CrowdStrike προκάλεσε την παγκόσμια διακοπή λειτουργίας
Η παγκόσμια διακοπή λειτουργίας οφείλεται σε μια ενημέρωση που πραγματοποίησε η CrowdStrike στην κορυφαία της πλατφόρμα κυβερνοασφάλειας, ένα προϊόν λογισμικού που βασίζεται στο cloud και ονομάζεται Falcon.
Όλα άρχισαν όταν η CrowdStrike προώθησε μια ενημέρωση στο λογισμικό Falcon, το οποίο αλληλεπιδρά με άλλα μέρη συστημάτων υπολογιστών και λογισμικού, όπως τα προϊόντα Windows της Microsoft, η οποία με τη σειρά της προκάλεσε μια δυσλειτουργία που ουσιαστικά αχρήστευσε αυτά τα συστήματα και τα ευρέως χρησιμοποιούμενα κομμάτια λογισμικού τους σε όλο τον κόσμο.
Με απλά λόγια, το λογισμικό που προοριζόταν να προστατεύει από καταρρεύσεις και διαταραχές σε ζωτικής σημασίας συστήματα υπολογιστών κατέληξε να τα καταστρέφει. Σύμφωνα με τον Guardian, ο διευθύνων σύμβουλος της CrowdStrike, George Kurtz, ζήτησε συγγνώμη για τη διακοπή λειτουργίας, η οποία, όπως δήλωσε η εταιρεία, οφειλόταν σε ένα ελαττωματικό κομμάτι κώδικα.
«Δεν πρόκειται για περιστατικό ασφαλείας ή κυβερνοεπίθεση. Το πρόβλημα έχει εντοπιστεί, απομονωθεί και έχει αναπτυχθεί διόρθωση», έγραψε ο Kurtz στο Twitter. «Παραπέμπουμε τους πελάτες στην πύλη υποστήριξης για τις πιο πρόσφατες ενημερώσεις και θα συνεχίσουμε να παρέχουμε πλήρεις και συνεχείς ενημερώσεις στον ιστότοπό μας».
Επιτείνοντας το χάος της Παρασκευής, μια άλλη διακοπή έπληξε επίσης τις υπηρεσίες cloud Azure της Microsoft και προκάλεσε ένα επιπλέον σύνολο αποτυχιών. Η Microsoft δήλωσε ότι οι δύο διακοπές ήταν άσχετες μεταξύ τους και ότι οι υπηρεσίες της Azure ήταν πλέον και πάλι σε λειτουργία. Εν τω μεταξύ, ο Kurtz δήλωσε στην εκπομπή Today του NBC ότι μπορεί να χρειαστεί «κάποιο χρονικό διάστημα» μέχρι τα συστήματα να ανακάμψουν πλήρως από τη διακοπή που προκάλεσε η εταιρεία του.
Η «μπλε» οθόνη – Οι προειδοποιήσεις των ειδικών
Οι εργαζόμενοι στις υπηρεσίες που επλήγησαν αντιμετώπισαν την λεγόμενη «μπλε οθόνη θανάτου», καθώς οι υπολογιστές τους δεν μπορούσαν να ξεκινήσουν. Οι ειδικοί δήλωσαν ότι κάθε επηρεαζόμενος υπολογιστής μπορεί να χρειαστεί να διορθωθεί χειροκίνητα, αλλά οι υπηρεσίες ανέκαμψαν από το βράδυ της Παρασκευής.
Καθώς η ανάκαμψη συνεχίζεται, οι ειδικοί λένε ότι η διακοπή υπογράμμισε τις ανησυχίες ότι πολλοί οργανισμοί δεν είναι καλά προετοιμασμένοι να εφαρμόσουν σχέδια έκτακτης ανάγκης όταν ένα μοναδικό σημείο αποτυχίας, όπως ένα σύστημα πληροφορικής ή ένα κομμάτι λογισμικού εντός αυτού, καταρρέει.
Παρόλα αυτά οι διακοπές θα συμβούν ξανά, λένε οι ειδικοί, έως ότου ενσωματωθούν περισσότερα ενδεχόμενα στα δίκτυα και οι οργανισμοί εισαγάγουν καλύτερα εφεδρικά αντίγραφα ασφαλείας.
Τεχνικά θέματα σε πολλές επιχειρήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι αξιωματούχοι του Whitehall για την αντιμετώπιση κρίσεων συντόνιζαν την αντίδραση μέσω της επιτροπής Cobra. Οι υπουργοί ήταν σε επαφή με τους τομείς τους για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από την αποτυχία της πληροφορικής και η υπουργός Μεταφορών, Louise Haigh, δήλωσε ότι εργαζόταν «σε ρυθμό με τη βιομηχανία» μετά την επηρεασμό των τρένων και των πτήσεων.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης της κατάστασης των υπηρεσιών Downdetector, οι χρήστες στο Ηνωμένο Βασίλειο ανέφεραν προβλήματα με τις υπηρεσίες της Visa, της BT, των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, των τραπεζών, των διαδικτυακών πλατφορμών τυχερών παιχνιδιών και των μέσων ενημέρωσης.
Στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, η Metro Bank ανέφερε προβλήματα με τις τηλεφωνικές γραμμές της στο Ηνωμένο Βασίλειο και η Santander δήλωσε ότι οι πληρωμές με κάρτες «ενδέχεται να επηρεαστούν». Η Monzo δήλωσε ότι ορισμένοι πελάτες ανέφεραν προβλήματα, ενώ ορισμένοι τραπεζίτες της JP Morgan δεν μπορούσαν να συνδεθούν στα συστήματά τους και το Χρηματιστήριο του Λονδίνου δήλωσε ότι υπήρχαν προβλήματα με την υπηρεσία ειδήσεων.
Εκτεταμένα προβλήματα στα αεροδρόμια
Από το Άμστερνταμ έως τη Ζυρίχη, από τη Σιγκαπούρη έως το Χονγκ Κονγκ, οι φορείς εκμετάλλευσης αεροδρομίων επισήμαναν τεχνικά προβλήματα που διέκοπταν τις υπηρεσίες τους. Ενώ ορισμένα αεροδρόμια διέκοψαν όλες τις πτήσεις, σε άλλα το προσωπικό των αεροπορικών εταιρειών έπρεπε να κάνει χειροκίνητο check-in στους επιβάτες.
Μεταξύ των εταιρειών που επηρεάστηκαν την Παρασκευή ήταν η Ryanair, η οποία ανέφερε στην ιστοσελίδα της: «Πιθανές διαταραχές σε όλο το δίκτυο λόγω παγκόσμιας διακοπής του συστήματος τρίτου μέρους … Συμβουλεύουμε τους επιβάτες να φτάσουν στο αεροδρόμιο τρεις ώρες πριν από την πτήση τους για να αποφύγουν τυχόν διαταραχές».
Το Χίθροου, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης, δήλωσε ότι «εργάζεται σκληρά» για να πάρει τους επιβάτες «στο δρόμο τους». Εκπρόσωπος του Χίθροου δήλωσε: «Το αεροδρόμιο του Χίθροου είναι ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας: «Συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με τους συναδέλφους μας στο αεροδρόμιο για να ελαχιστοποιήσουμε τις επιπτώσεις της παγκόσμιας διακοπής της πληροφορικής στις μετακινήσεις των επιβατών. Οι πτήσεις συνεχίζουν να λειτουργούν και οι επιβάτες καλούνται να ενημερωθούν από τις αεροπορικές τους εταιρείες για τις τελευταίες πληροφορίες σχετικά με τις πτήσεις τους».
Στις ΗΠΑ, οι πτήσεις καθηλώθηκαν λόγω προβλημάτων επικοινωνίας που φαίνεται να συνδέονται με τη διακοπή. Η American Airlines, η Delta και η United Airlines ήταν μεταξύ των αερομεταφορέων που επηρεάστηκαν.
Το αεροδρόμιο του Βερολίνου σταμάτησε προσωρινά όλες τις πτήσεις την Παρασκευή. Η εταιρεία αεροπορικών αναλύσεων Cirium δήλωσε ότι 5.078 πτήσεις – 4,6% των προγραμματισμένων – ακυρώθηκαν παγκοσμίως την Παρασκευή, συμπεριλαμβανομένων 167 αναχωρήσεων από το Ηνωμένο Βασίλειο και 171 αφίξεων.