Παρά το γεγονός ότι η έκθεση έχει πλέον τελειώσει, βίντεο και φωτογραφίες από τα τρία μυστηριώδη γλυπτά της Σουηδής καλλιτέχνιδας, η οποία ζει και εργάζεται στο Βερολίνο, συνεχίζουν να κυκλοφορούν στα social media πυροδοτώντας συζητήσεις για το νόημά τους. Πολλοί σχολιαστές εκφράζουν απορία για το τι συμβολίζουν οι αλλόκοτες κατασκευές.
Στις εικόνες που κάνουν τον γύρο του διαδικτύου, και έχουν ληφθεί από τα εγκαίνια της έκθεσης, τρεις γυναίκες ντυμένες με ρούχα που θυμίζουν αεροσυνοδούς ή κονσιέρζ εμφανίζονται να αλληλεπιδρούν με το κοινό και με τρία γλυπτά, σκαρφαλώνοντας πάνω τους και «περιορίζοντας» το σώμα τους μέσα σε αυτά.
Τα τρία έργα της Ούντενμπεργκ, που φέρουν τους τίτλους T-Top Tummy Tuck, Premium Economy I, και Premium Economy II είναι κατασκευασμένα από μέταλλο, δέρμα, ακρυλικό και άλλα υλικά. Πρόκειται, όπως επισημαίνει το περιοδικό Cultured στο οποίο παραχώρησε συνέντευξη η καλλιτέχνιδα, για «ψευδο-αρχιτεκτονικές δομές» που φέρνουν στο μυαλό διάφορες κατασκευές, από πολυθρόνες μασάζ σε αεροδρόμια και χειρολαβές στο μετρό, μέχρι πατερίτσες και μαξιλάρια για ασθενείς που αναρρώνουν από πλαστική στα οπίσθια.
Χώροι όπως αεροδρόμια, αίθουσες αναμονής νοσοκομείων και εταιρικά γραφεία, με σκόπιμα κοινή και βαρετή διαμόρφωση, βρίσκονται στο επίκεντρο της έκθεσης. Εξ ου και ο τίτλος της, «Continental Breakfast», που παραπέμπει στη γαστρονομική εκδοχή τους. «Το θέμα δεν είναι αυτό καθαυτό το φαγητό, αλλά οι ιδέες που προβάλλουμε πάνω σε αυτό. Προβάλλεις ένα μάτσο πολιτισμικές φαντασιώσεις σε ένα σκουπίδι. Η δουλειά μου αφορά την ιδέα των ομοιωμάτων, όλες αυτές οι επιφάνειες μιμούνται άλλα υλικά. Ας τα αποκαλέσουμε “επίδοξα υλικά”. Είναι απλώς το αντίγραφο ενός αντιγράφου ενός αντιγράφου», λέει η καλλιτέχνιδα.
Όπως επισημαίνει η Ούντενμπεργκ, η αντίδραση όσων έδωσαν το παρών στα εγκαίνια της έκθεσης την ξάφνιασε, αφού αντί για το φασαριόζικο και απείθαρχο κοινό που περίμενε από τη Νέα Υόρκη βρέθηκε μπροστά σε ένα σύνολο ανθρώπων που ακολουθούσαν κατά γράμμα τις οδηγίες των τριών performer. «Επικρατούσε νεκρική σιγή. Σοκαρίστηκα με το πόσο υπακουοι ήταν όλοι τους», σημειώνει, αποδίδοντας αυτή τη στάση υπακοής στην παρουσία των γυναικών με το αυστηρό παρουσιαστικό, που με τη σειρά τους φαίνονταν να «υπακούν» στα μηχανήματα.
Όσο για το νόημα της έκθεσης της Ούντερμπεργκ, υπάρχουν πολλές διαθέσιμες ερμηνείες, τόσο από κριτικούς διεθνών ΜΜΕ όσο και από σχολιαστές στα social media. Αν και δεν υπάρχει φυσικά επίσημη ερμηνεία για τα τρία έργα τέχνης, η ίδια η Σουηδή καλλιτέχνιδα αναφέρει ότι άντλησε έμπνευση από τα μοντέλα οικιστικής ανάπτυξης που βρίσκονται έξω από οικοδομές. «Σκέφτομαι τα έργα μου ως μακέτες αρχιτεκτονικής που στριμώχνουν τα πάντα σε 1 τετραγωνικό μέτρο, δηλ. στον χώρο όπου πρέπει να χωράει ένα σώμα», λέει στη συνέντευξή της.
Η καλλιτέχνιδα έχει παραδεχτεί επίσης στο παρελθόν ότι αντλεί έμπνευση και από τα τηλεοπτικά ριάλιτι, ενώ σημαντικά έχει επηρεάσει το έργο της και η ενασχόληση και των δυο γονιών της – αλλά και της ίδιας – με την ξυλουργική.