Παρατηρείται μείωση στην κατανάλωση εκτός διανυκτέρευσης – Πού αποδίδει το γεγονός ο τουριστικός κλάδος – Γιατί μειώθηκαν οι Έλληνες τουρίστες στη Χαλκιδική
Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ “ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ”
Παρά τις υψηλές πληρότητες σε καταλύματα, η εικόνα για την εστίαση και τα εμπορικά καταστήματα στη Χαλκιδική είναι πιο «σφιχτή», καθώς οι επισκέπτες φαίνεται να περιορίζουν τις εξόδους τους, επιλέγοντας φθηνότερες λύσεις για τη διατροφή ή στροφή σε all inclusive πακέτα, όπου γνωρίζουν εκ των προτέρων το κόστος των διακοπών τους. Οι επιχειρηματίες αποδίδουν τη μείωση στην οικονομική πίεση που δέχονται τα νοικοκυριά. Την ίδια ώρα, οι ίδιοι καταγράφουν συρρίκνωση της ελληνικής αγοράς. Σύμφωνα με το τελευταίο Βαρόμετρο του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, δήλωναν ότι η προσέλευση των Ελλήνων επισκεπτών στην περιοχή την φετινή σαιζόν, ήταν μειωμένη.
«Η διανυκτέρευση πήγε πάρα πολύ καλά, είχαμε πάρα πολύ κόσμο, συνεχίστηκε όμως το πρόβλημα με την εστίαση και τα εμπορικά καταστήματα, όπου η κατανάλωση δεν ήταν η αναμενόμενη. Δυστυχώς φαίνεται ότι η οικονομική κρίση που πλήττει τους πάντες και οι γεωπολιτικές εξελίξεις παγκοσμίως δημιουργούν συνθήκες οι οποίες δεν επιτρέπουν στους επισκέπτες να ξοδέψουν χρήματα, με αποτέλεσμα να έχουμε αυτή τη μείωση στην εστίαση και γενικά στην κατανάλωση εκτός διανυκτέρευσης», όπως λέει μιλώντας στο «ΤyposThes» ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής κ. Ιωάννης Κουφίδης.
Φαγητό από το σούπερ μάρκετ και στροφή στο all inclusive
Ενδεικτικό είναι ότι υπάρχει αφενός ζήτηση για καταλύματα που διαθέτουν κουζίνα και αφετέρου, παρατηρείται «μεγάλη αύξηση στον τζίρο των σούπερ μάρκετ και ακόμη μεγαλύτερη στο έτοιμο φαγητό των σούπερ μάρκετ», όπως λέει ο κ. Κουφίδης.
«Ψάχνουν πιο οικονομικές λύσεις, τουλάχιστον για τη διατροφή, όπως επίσης βλέπουμε και μια στροφή στο all inclusive με τη λογική ότι o τουρίστας θέλει να ξέρει εκ των προτέρων τι θα ξοδέψει, στο σύνολο, στις διακοπές του», προσθέτει. Έτσι αν για παράδειγμα κλείσει πακέτο των 1.000 ευρώ ξέρει ότι δε θα ξοδέψει παραπάνω ή θα ξοδέψει ελάχιστα έξω από το ξενοδοχείο.
Τα στοιχεία αυτά αποτυπώνονται εξάλλου και στην έρευνα που διεξήγαγε η εταιρεία Interview, κατά τους μήνες Ιούνιο-Ιούλιο 2025, σε δείγμα 365 επιχειρήσεων-μελών του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, διάφορων μεγεθών.
Όπως προέκυψε οι επιχειρηματίες αναφέρουν μειωμένη προσέλευση Ελλήνων επισκεπτών στη Χαλκιδική, αλλά και χαμηλότερη κατά κεφαλήν δαπάνη, αποδίδοντας την εικόνα αυτή στην οικονομική κατάσταση των επισκεπτών.
Η οικονομική κατάσταση των επισκεπτών -δηλώνει το 41,4% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής- είναι ο κύριος παράγοντας που καθορίζει την πορεία της φετινής σεζόν. Σημαντικό ποσοστό ωστόσο (29,3%) υποδεικνύει ως αίτιο την τιμολογιακή πολιτική των επιχειρήσεων φιλοξενίας, εστίασης και διασκέδασης, το 16% την πολιτική-γεωπολιτική αστάθεια, το 8% την προβολή και μάρκετινγκ του προορισμού και το 4% τις καιρικές συνθήκες, ενώ το 1,3% δηλώνει «άλλο». Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες στην έρευνα (ποσοστό 55%) αξιολογούν ως μειωμένο το επίπεδο της κατά κεφαλήν δαπάνης των επισκεπτών της Χαλκιδικής φέτος. Το 38% δηλώνει ότι είναι περίπου η ίδια, ενώ μόλις το 7% θεωρεί πως είναι αυξημένη.
Στο αν η εικόνα της μειωμένης δαπάνης και της μειωμένης επισκεψιμότητας Ελλήνων μπορεί να οφείλεται στις τιμές, ο κ. Κουφίδης, αναφέρει ότι στη Χαλκιδική λειτουργούν πάρα πολλές επιχειρήσεις και κατά συνέπεια λειτουργεί ο υγιής ανταγωνισμός και υπάρχουν τιμές «για όλα τα βαλάντια». Κατά τον ίδιο, έχει να κάνει με την οικονομική δυνατότητα των επισκεπτών.
Όσο για το αν κερδίζεται το στοίχημα της επιμήκυνσης της σεζόν επισημαίνει ότι ο Σεπτέμβριος πάει καλά αλλά είναι κάτι που θα εξαρτηθεί από τις καιρικές συνθήκες. Αν βοηθήσει ο καιρός μπορεί να πάει καλά, ωστόσο ακόμη δεν υπάρχει πλήρης εικόνα, όπως αναφέρει.
Η εικόνα στα ενοικιαζόμενα δωμάτια – Σε χαμηλό ποσοστό οι Έλληνες
Όπως έχει γράψει το «ΤyposThes» η φετινή σεζόν χαρακτηριζόταν ως μια σεζόν ιδιαίτερη, καθώς – σε αντίθεση με προηγούμενα χρόνια – οι πληρότητες σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα δεν είχαν φτάσει από νωρίς το 100%. Ενώ άλλες χρονιές τα καταλύματα ήταν «κλεισμένα» ήδη από τον Μάιο, στις αρχές Ιουλίου καταγράφονταν διαθέσιμα τόσο για τον Ιούλιο όσο και για τον Αύγουστο. Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενοικιαζόμενων Δωματίων κ. Τριαντάφυλλος Παπαϊωάννου είχε κάνει λόγο για συγκρατημένους πελάτες και κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Ο ίδιος, μιλώντας πρόσφατα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, επανέλαβε ότι οι πελάτες εμφανίζονται «σαφώς πιο επιφυλακτικοί» ενώ επεσήμανε και την πτώση της ελληνικής αγοράς. Ειδικότερα χαρακτήρισε «ιδιαίτερα ανησυχητική αν και κατανοητή», την συρρίκνωση της ελληνικής αγοράς, η οποία φέτος αντιπροσωπεύει μόλις το 5%, από 15% το 2024 και 20-25% τα προηγούμενα χρόνια. «Ο Έλληνας φέτος πραγματικά πιέστηκε. Όσοι ήρθαν ήταν ιδιαίτερα σφιγμένοι στις διανυκτερεύσεις τους», επισημαίνει ο ίδιος και προσθέτει ότι τον Αύγουστο το ποσοστό του διαμορφώνεται στο 10%. «Κάθε χρόνο περιμέναμε τουλάχιστον τον Αύγουστο να δούμε τους φίλους μας και όχι πια απλώς πελάτες, αλλά φέτος, αυτό δεν έγινε», είπε χαρακτηριστικά.
Για το σύνολο της φετινής σεζόν, όπως εκτιμά ο ίδιος, παρά τα εμπόδια και τις αγωνίες που κλήθηκαν να ξεπεράσουν και να αντιμετωπίσουν οι επιχειρηματίες, αυτή αναμένεται να κλείσει με θετικό πρόσημο σε επίπεδο εσόδων, ενώ η επισκεψιμότητα εκτιμάται ότι θα κινηθεί στα περσινά επίπεδα. Οι πληρότητες για τον Αύγουστο κυμαίνονται στο 95%. Σε ότι αφορά τις αγορές των Βαλκανίων, αυτήν την στιγμή το μεγαλύτερο ποσοστό των τουριστών προέρχεται από τη Ρουμανία, σε ένα ποσοστό 60%, περίπου.
Σύμφωνα με την τελευταία, δίμηνη έρευνα Βαρόμετρο της Οικονομίας της Χαλκιδικής, κατά 69% μειωμένη δηλώνουν οι επιχειρηματίες της Χαλκιδικής ότι είναι η προσέλευση των Ελλήνων επισκεπτών στην περιοχή την φετινή σαιζόν. Το 26% δηλώνει ότι είναι στο ίδιο επίπεδο με πέρσι, ενώ μόλις 5% δηλώνει ότι είναι αυξημένη.
Εξάλλου, όπως έχει καταγράψει το «ΤyposThes» και στη βραχυχρόνια μίσθωση παρατηρήθηκε φέτος έντονο το φαινόμενο του last minute, των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής δηλαδή, το οποίο εν πολλοίς αποδίδεται στην οικονομική δυσχέρεια που προκαλεί αναποφασιστικότητα στους τουρίστες.
Η εικόνα στα κάμπινγκ της Χαλκιδικής
Στο μεταξύ, δεν είναι λίγοι αυτοί που προτιμούν τα οργανωμένα κάμπινγκ. Ο Αύγουστος έφερε εντυπωσιακές πληρότητες, που σε αρκετές περιπτώσεις έφτασαν το 100%, και πλέον το ενδιαφέρον στρέφεται στον Σεπτέμβριο.
«Το μεγάλο στοίχημα για τον κλάδο είναι να διατηρηθεί η δυναμική στο κρίσιμο διάστημα από 24 Αυγούστου έως 24 Σεπτεμβρίου, ώστε να καλυφθούν οι απώλειες και η σεζόν να κλείσει όχι μόνο στα περσινά επίπεδα, αλλά και με μια μικρή αύξηση στον τζίρο», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Κάμπινγκ και του Συλλόγου Κάμπινγκ Χαλκιδικής, Αντώνης Δεληδημητρίου. «Η έκβαση θα εξαρτηθεί από τον καιρό και τη διάθεση των ταξιδιωτών για εξορμήσεις μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η φετινή σεζόν στηρίζεται κυρίως σε τουρίστες από Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία και Ρουμανία, ενώ υπάρχουν επισκέπτες και από Γερμανία, Αυστρία και Ιταλία. Αντίθετα, οι Τούρκοι, που πέρυσι είχαν ισχυρή παρουσία, φέτος ήταν αισθητά λιγότεροι. Από την ελληνική πλευρά, η συμμετοχή είναι σημαντική, φτάνοντας περίπου στο 50%, με τους περισσότερους να επιλέγουν κοντινές εξορμήσεις για να περιορίσουν τα έξοδα, κάτι που εξηγεί τη μικρότερη προσέλευση φέτος από Αθήνα και Πελοπόννησο προς τα κάμπινγκ της Βόρειας Ελλάδας.
Όπως τόνισε ο κ. Δεληδημητρίου, οι τιμές παρέμειναν στα περσινά επίπεδα, με μικρές αποκλίσεις που δεν ξεπερνούν το 10%. «Για ένα ζευγάρι η διανυκτέρευση κυμαίνεται από 25 έως 35 ευρώ, ενώ για οικογένεια τεσσάρων ατόμων από 40 έως 55 ευρώ», ανέφερε.
Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη εντατικότερων ελέγχων από το κράτος και χάραξης στρατηγικής για την προστασία του θεσμού των οργανωμένων κάμπινγκ.
Υποδομές
Ο κ. Κουφίδης τέλος, σχετικά με τα προβλήματα υδροδότησης στη Χαλκιδική, επισημαίνει ότι δεν είναι τόσο έντονα φέτος όσο τα προηγούμενα χρόνια, καθώς έχει γίνει δουλειά από τους δήμους. Υπάρχουν πάντως και περιπτώσεις που είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστούν. Το θέμα, κατά τον ίδιο είναι ότι η Χαλκιδική είναι μια περιοχή με 100.000 περίπου μόνιμους κατοίκους. Χρηματοδοτείται από το κράτος γι αυτούς, όμως τη θερινή περίοδο οι κάτοικοι ξεπερνούν το 1 εκατ. «Δεν υπάρχουν πόροι για να γίνουν οι κατάλληλες υποδομές ώστε να μην έχουμε προβλήματα και δεν είναι μόνο το νερό, αλλά και οι βιολογικοί, τα σκουπίδια, το οδικό δίκτυο, το Ίντερνετ κλπ. Πρέπει όλοι μαζί να εφαρμόσουμε ένα ολιστικό πρόβλημα για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε όλα αυτά τα προβλήματα», επισημαίνει.