Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές του Αζερμπαϊτζάν, ρωσικός πύραυλος ευθύνεται για τη συντριβή του αεροπλάνου στο Καζακστάν. Τα ρωσικά αεροδρόμια δεν του έδωσαν ούτε άδεια προσγείωσης.
Νέα εξέλιξη στην υπόθεση συντριβής του αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines στο δυτικό Καζακστάν την Τετάρτη (25/12), ανήμερα Χριστουγέννων, προκύπτει από κυβερνητικές πηγές του Αζερμπαιτζάν, οι οποίες κάνουν λόγο για εμπλοκή ρωσικού πυραύλου στο δυστύχημα που κόστισε τη ζωή σε 38 ανθρώπους.
Κυβερνητικές πηγές του Αζερμπαϊτζάν αποκάλυψαν μιλώντας στο Euronews την Πέμπτη ότι ένας ρωσικός πύραυλος εδάφους-αέρος προκάλεσε τη συντριβή του αεροσκάφους.
Την ώρα εκείνη, σύμφωνα με όσα έχουν αναφέρει ρωσικές πηγές, η Ρωσία δεχόταν επίθεση από ουκρανικά drones.
Το αεροσκάφος χτυπήθηκε και δεν του επετράπη να προσγειωθεί σε κανένα ρωσικό αεροδρόμιο
Όπως εξήγησαν οι κυβερνητικές πηγές του Αζερμπαιτζάν, ο πύραυλος εκτοξεύθηκε κατά της πτήσης 8432 κατά τη διάρκεια δραστηριότητας μη επανδρωμένων αεροσκαφών πάνω από το Γκρόζνι, και τα θραύσματα έπληξαν τους επιβάτες και το πλήρωμα της καμπίνας καθώς εξερράγη δίπλα στο αεροσκάφος κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Κυβερνητικές πηγές δήλωσαν στο Euronews ότι στο κατεστραμμένο αεροσκάφος δεν επετράπη να προσγειωθεί σε κανένα ρωσικό αεροδρόμιο παρά τα αιτήματα των πιλότων για αναγκαστική προσγείωση και διατάχθηκε να πετάξει πάνω από την Κασπία Θάλασσα προς το Ακτάου στο Καζακστάν.
Σύμφωνα με τα δεδομένα, τα συστήματα GPS του αεροσκάφους υπέστησαν παρεμβολές σε όλη τη διαδρομή της πτήσης πάνω από τη θάλασσα.
Ο πύραυλος εκτοξεύθηκε από σύστημα αντιαεροπορικής άμυνας Pantsir-S, ανέφερε το διεθνές πρακτορείο ειδήσεων AnewZ, που εδρεύει στο Μπακού, επικαλούμενο πηγές της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν.
Σύμφωνα με ρωσικές πηγές, την ώρα που η πτήση της Azerbaijan Airlines περνούσε πάνω από την περιοχή της Τσετσενίας, οι ρωσικές δυνάμεις αντιαεροπορικής άμυνας προσπαθούσαν ενεργά να καταρρίψουν ουκρανικά UAVs.
Ο επικεφαλής του Συμβουλίου Ασφαλείας της Δημοκρατίας της Τσετσενίας, Χαμζάτ Καντίροφ, επιβεβαίωσε ότι σημειώθηκε επίθεση με drones στο Γκρόζνι το πρωί της Τετάρτης, σημειώνοντας ότι δεν υπήρξαν θύματα ή ζημιές.
Το δεύτερο περιστατικό μέσα σε μια δεκαετία
Αν επιβεβαιωθούν τα προκαταρκτικά δεδομένα, αυτό θα είναι το δεύτερο περιστατικό μέσα σε μια δεκαετία όπου ρωσικές δυνάμεις καταστρέφουν εμπορικό αεροσκάφος, μετά τη συντριβή της πτήσης MH17 στην Ουκρανία.
Αυτή τη φορά, ανάμεσα στα θύματα περιλαμβάνονται Ρώσοι πολίτες, καθώς και πολίτες γειτονικών χωρών.
Η συντριβή φέρνει επίσης στο προσκήνιο ένα παλαιότερο περιστατικό από τον Νοέμβριο του 2018, όταν ένα Embraer 190 της Air Astana έχασε τα υδραυλικά του πάνω από την Πορτογαλία αλλά, με τη βοήθεια της πορτογαλικής αεροπορίας, κατάφερε να προσγειωθεί με ασφάλεια.
Οι έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη θα ρίξουν φως σε όσα ακριβώς συνέβησαν και αναμένεται να αποκαλύψουν τις συνθήκες που οδήγησαν στην εκτόξευση του πυραύλου, τη μη έγκριση προσγείωσης σε κοντινό αεροδρόμιο στη Ρωσία και την εντολή για πτήση πάνω από τη θάλασσα με κατεστραμμένο αεροσκάφος.
Κρεμλίνο: Είναι λάθος να γίνονται εικασίες
Στη Μόσχα, ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ, δήλωσε νωρίτερα την Πέμπτη ότι για να εξαχθούν συμπεράσματα, πρέπει πρώτα να ολοκληρωθούν οι έρευνες.
«Θα ήταν λάθος να γίνονται εικασίες πριν από τα συμπεράσματα της έρευνας. Εμείς, φυσικά, δεν θα το κάνουμε αυτό, και κανείς δεν πρέπει να το κάνει. Πρέπει να περιμένουμε μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα» είπε χαρακτηριστικά.
Η Ρωσία είναι μια από τις τρεις χώρες που διεξάγουν έρευνα για το τραγικό συμβάν, μαζί με το Αζερμπαιτζάν και το Καζακστάν όπου συνετρίβη το αεροπλάνο.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν, Ιλχάμ Αλίεφ, ο οποίος αναγνώρισε ότι υπάρχουν πολλές θεωρίες για τα αίτια της συντριβής, προειδοποίησε κατά των εικασιών, ενώ παράλληλα αναφέρθηκε και στα βίντεο που έχουν καταγράψει τη στιγμή της συντριβής του αεροσκάφους.
«Υπάρχουν βίντεο της συντριβής του αεροσκάφους διαθέσιμα στα μέσα ενημέρωσης και στα κοινωνικά δίκτυα, και όλοι μπορούν να τα δουν. Ωστόσο, τα αίτια της συντριβής δεν είναι ακόμη γνωστά σε εμάς», δήλωσε ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν. «Υπάρχουν διάφορες θεωρίες, αλλά πιστεύω ότι είναι πρόωρο να τις συζητήσουμε» είπε.
Τα σενάρια γύρω από τη συντριβή του αεροσκάφους
Από την πρώτη στιγμή, πολλά – και πολλές φορές αντιφατικά μεταξύ τους – ήταν τα όσα ανακοίνωναν οι αρχές όλων των εμπλεκόμενων χωρών για το περιστατικό.
Η συντριβή φέρεται να οφείλεται σε μια «κατάσταση έκτακτης ανάγκης» στο αεροσκάφος. Αρχικά, το αεροπλάνο φέρεται να αναγκάστηκε να εκτραπεί από την διαδρομή του λόγω έντονης ομίχλης στο Γκρόζνι, τον προορισμό του, και να επιχείρησε αναγκαστική προσγείωση.
Λίγο μετά την επίθεση, η ρωσική αεροπορική αρχή υπέθεσε ότι η πτήση μπορεί να χτυπήθηκε από πουλιά, γεγονός που οδήγησε στην προσπάθεια αναγκαστικής προσγείωσης που τελικά κατέληξε στη συντριβή.
«Μετά από σύγκρουση με πουλιά, λόγω κατάστασης έκτακτης ανάγκης στο αεροσκάφος, ο κυβερνήτης αποφάσισε να κατευθυνθεί σε εναλλακτικό αεροδρόμιο – επιλέχθηκε το Ακτάου», ανέφερε η ρωσική αεροπορική αρχή στο Telegram.
Ιστοσελίδες παρακολούθησης εμπορικών πτήσεων κατέγραψαν την πτήση να ταξιδεύει βόρεια κατά μήκος της προγραμματισμένης διαδρομής της στη δυτική ακτή πριν εξαφανιστεί από τα ραντάρ. Αργότερα επανεμφανίστηκε στην ανατολική ακτή, κάνοντας κύκλους κοντά στο αεροδρόμιο Ακτάου, πριν τελικά συντριβεί.
«Σύμφωνα με προκαταρκτικές αναφορές, το αεροπλάνο ζήτησε προσγείωση σε εναλλακτικό αεροδρόμιο πριν από το ατύχημα … λόγω έντονης ομίχλης στο Γκρόζνι», ανέφερε η Γιούλια Σαποβάλοβα από τη Μόσχα για το Al Jazeera.
Ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν, Ιλχάμ Αλίεφ, δήλωσε ότι «σύμφωνα με τις πληροφορίες που μου παρείχαν, το αεροπλάνο της αεροπορικής εταιρείας AZAL, που πετούσε στη διαδρομή Μπακού-Γκρόζνι, άλλαξε πορεία λόγω επιδείνωσης των καιρικών συνθηκών και κατευθύνθηκε προς το αεροδρόμιο του Ακτάου, όπου συνέβη η συντριβή κατά την προσγείωση».
Παράλληλα, το πλησιέστερο ρωσικό αεροδρόμιο, Μαχατσκαλά, είχε κλείσει νωρίτερα την ημέρα εκείνη λόγω δραστηριότητας μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Εκείνη την ώρα ήταν σε εξέλιξη επιθέσεις ουκρανικών μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων (drones) προς τη Ρωσία, όπως επίσης και επιχείρηση αναχαίτησής τους από τη Μόσχα.
Επιπλέον, έντονη ήταν η παρεμβολή στα GPS στην περιοχή, η οποία έχει συνδεθεί με παλαιότερα περιστατικά και ενδέχεται να περιέπλεξε περαιτέρω την πλοήγηση και να συνέβαλε στη συντριβή, σύμφωνα με ανάρτηση του FlightRadar24.