Ακόμα μία περίπτωση κραυγαλέας φοροδιαφυγής εντόπισε η ειδική ομάδα παρακολούθησης ψηφιακών επιχειρηματικών συναλλαγών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Πρόκειται για παρουσιαστή τηλεοπτικής εκπομπής, ο οποίος ταυτόχρονα διαθέτει εταιρεία τηλε-πωλήσεων. Μετά από καταγγελίες καταναλωτών, οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ άρχισαν να παρακολουθούν τη συναλλακτική συμπεριφορά της επιχείρησης.
Ζήτησαν στοιχεία των παραδόσεων από την εταιρεία ταχυμεταφορών, με την οποία συνεργαζόταν η επιχείρηση, και βρήκαν ότι, για τέσσερις χρήσεις, δεν είχαν δηλωθεί 12.000 αποδείξεις, συνολικής αξίας 400.000 ευρώ
Βρήκαν ακόμα ότι ο συγκεκριμένος παρουσιαστής δεν εμφανιζόταν τυπικά ως μέτοχος της εταιρείας, αλλά είχε βάλει μπροστά τη μητέρα του.
Ήδη, έχουν επιβληθεί τα προβλεπόμενα πρόστιμα, ενώ ελέγχονται τόσο η επιχείρηση για τις υπόλοιπες χρήσεις, όσο και ο ίδιος και η μητέρα του για πιθανές άλλες φορολογικές παραβάσεις.
Πώς «τσιμπάει» η εφορία influencer και όσους «επιχειρούν» μέσω social media
Από «κόσκινο» περνούν οι… «πληροφορίες» για χιλιάδες φορολογικές υποθέσεις που αφορούν celebrities, μοντέλα, influencer και γενικά, όσους προωθούν πωλήσεις μέσω των σελίδων που διατηρούν στα social media.
Ο λεγόμενος «αλγόριθμος της εφορίας» και έμμεσες τεχνικές ελέγχου έχουν μπει για τα καλά στην μάχη κατά της φοροδιαφυγής και καθημερινά «βγάζουν» υποθέσεις που πρέπει να αξιολογηθούν από τα στελέχη της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Πρακτικά δηλαδή η εφορία ελέγχει την επιχειρηματική δραστηριότητα ή τις συμμετοχές που έχει ο κάθε «προωθητής». Πέρα από την ιδιότητα του σαν φυσικό πρόσωπο ελέγχεται αν έχει κάποια ατομική επιχείρηση ή συμμετέχει με κάποιο ποσοστό σε κάποια άλλη. Δηλαδή τα «σκάνερ» της εφορίας στοχεύουν στην επιχειρηματική δραστηριότητα εκτός από το φυσικό πρόσωπο. Μετά γίνονται οι διασταυρώσεις που προβλέπει ο νόμος. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων βάζει στο στόχαστρο δηλαδή τις αγοροπωλησίες που γίνονται μέσα από τις καταχωρήσεις και τα «Links» στα social media. Στόχος είναι να εντοπιστούν περιπτώσεις όπου επιχειρήσεις εισπράττουν μεν και ενθυλακώνουν τον ΦΠΑ προϊόντων που πωλούν μέσω των ιστοσελίδων, αλλά δεν εκδίδουν τα νόμιμα παραστατικά. Δηλαδή τις αποδείξεις λιανικών πωλήσεων ή τα τιμολόγια.
Ψάχνουν μέσω… τρίτων!
Η φοροδιαφυγή εντοπίζεται σε προϊόντα που διαφημίζει π.χ. ο Influencer και παραδίδονται από την επιχείρηση (που είναι και ο χορηγός) μέσω (ενδιάμεσου) διανομέα χωρίς να περιλαμβάνουν πάντα τις αναγκαίες αποδείξεις.
Συγκεκριμένα, ο αγοραστής βλέπει ένα προϊόν στην σελήνια του Influencer και κάνει μετάβαση στην επιχείρηση. Εκεί πραγματοποιεί την παραγγελία του, πληρώνει μέσω κάποιας κάρτας ή μέσω τραπεζικού λογαριασμού και περιμένει να την παραλάβει το σπίτι του. Αρκετοί μάλιστα επιλέγουν να πληρώσουν και με αντικαταβολή, δηλαδή και με «μετρητά στο χέρι». Μια περίπτωση πρόσφορη για φοροδιαφυγή, αφού η διακίνηση του χρήματος δεν μπορεί να αποδειχθεί ηλεκτρονικά. Μετά την παραγγελία το προϊόν φτάνει στον αγοραστή μέσω courier. Εάν στην πορεία προκύψει κάποιος έλεγχος Εφορίας, ο courier έχει να επιδείξει το δελτίο αποστολής και να αποφύγει τα περαιτέρω. Άλλωστε η εταιρεία μεταφοράς δεν έχει κάποια ευθύνη το αν ο αρχικός επιχειρηματίας δεν έχει εκδώσει απόδειξη που να συμπεριλαμβάνει και τον ΦΠΑ που εισπράττει. Ετσι λοιπόν ο αγοραστής πληρώνει τελική τιμή, αλλά ο επιχειρηματίας δεν αποδίδει πάντα τον ΦΠΑ που έχει εισπράξει. Κάποιοι μάλιστα έχουν προχωρήσει και ένα βήμα παραπέρα. Σε περίπτωση που τους γίνεται καταγγελία για μη έκδοση απόδειξης, κάνουν το εξής: Στέλνουν στον αγοραστή μερικές ημέρες μετά μία απόδειξη μέσω e-mail χωρίς να είναι πάντα και το νόμιμο παραστατικό. Το ίδιο συμβαίνει και σε πολλές περιπτώσεις στην εστίαση, όπου ο διανομέας δεν παραδίδει πάντα το νόμιμο παραστατικό, αλλά κάτι που μοιάζει περισσότερο με δελτίο παραγγελίας.
Ο αλγόριθμος και οι έμμεσες τεχνικές ελέγχου
Με τη διαδικασία των έμμεσων τεχνικών ελέγχου και το γνωστο…«αλγοριθμο», το εισόδημα του φυσικού προσώπου ή ο τζίρος της επιχείρησης προσδιορίζεται με βάση στοιχεία που αντλούνται από διάφορες πηγές.
Πηγή: protothema.gr