Οι χιλιάδες μαθητές της τελευταίας τάξης ΓΕΛ και ΕΠΑΛ ρίχθηκαν στην μάχη των Πανελληνίων 2024 διεκδικώντας την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σε γενικές γραμμές και κατά κοινή ομολογία με΄χρι σήμερα η εξεταστική διαδικασία κινείται σε ομαλούς ρυθμούς χωρίς καθυστερήσεις και παρατράγουδα με τα θέματα στα οποία έχουν εξεταστεί οι μαθητές να κρίνονται βατά μεν αλλά να απαιτούν γνώσεις που οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν αφομοιώσει καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς.
Πανελλήνιες 2024: Ποια λάθη και αστοχίες εντοπίστηκαν σε Έκθεση στα ΓΕΛ και Μαθηματικά στα ΕΠΑΛ
Εντούτοις, τις τελευταίες ώρες το γύρο του διαδικτύου κάνει ο σχολιασμός από πλευράς Ελληνικής Εταιρείας Φιλολόγων (ΕΕΦ) και Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας όπου αναδείχθησαν ορισμένες αστοχίες ως προς τα ζητούμενα στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν στο πλαίσιο της εξέτασης οι υποψήφιοι τόσο των ΓΕΛ όσο και των ΕΠΑΛ.
Η πρώτη επισήμανση για λάθη έγινε από την Ελληνική Εταιρεία Φιλολόγων για το μάθημα της Έκθεσης Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία για τους μαθητές των ΓΕΛ. Ειδικότερα όπως τονίστηκε από πλευράς φιλολόγων «Στα γενικά θετικά μας σχόλια για τα θέματα που δόθηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας κατά τις Πανελλήνιες εξετάσεις των Γενικών Λυκείων παρατηρούμε ότι στο θέμα Β1 και στην ερώτηση 4 (επιλογή γ) είναι γλωσσικά λανθασμένη η χρήση του ρήματος «αμβλύνω» στη φράση «τα ταξίδια αμβλύνουν τους πνευματικούς ορίζοντες». Ως εκ τούτου, επειδή λειτουργεί παραπλανητικά για τους υποψηφίους, πιστεύουμε μετ΄ επιτάσεως ότι οι απαντήσεις στη συγκεκριμένη ερώτηση δεν πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά τη βαθμολόγηση των γραπτών».
Παράλληλα μετά από υποδείξεις και άλλων φιλολόγων πολύς λόγος γίνεται και για ένα ακόμη θολό σημείο στο μάθημα της Έκθεσης. Ειδικότερα όπως σημειώνεται στο ποίημα του Κωστή Παλαμά, «Το ταξίδι», η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων αντέγραψε λάθος δύο λέξεις με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται το νόημα του κειμένου. Συγκεκριμένα στην τελευταία στροφή του ποιήματος γράφεται: «ατέλειωτο, έρμο, σ’ άγνωστη χώρα», ενώ το ποίημα λέει «ατέλειωτο, έρμο, σ’ αγνώριστη χώρα». Επιπλέον την λέξη «Αγάπη» την έχουν γράψει «αγάπη» (με πεζό «α»).
Πανελλήνιες 2024: Η προβληματική διατύπωση στα Μαθηματικά του ΕΠΑΛ
Αστοχία εντοπίστηκε από πλευράς Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και στα θέματα που κλήθηκαν να απαντήσουν οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ στα Μαθηματικά. Ειδικότερα, όπως επισημάνθηκε αν και σε γενικές γραμμές τα θέματα που έπεσαν καλύπτουν μεγάλο μέρος της ύλης και παρουσιάζουν ανάλογη δυσκολία με τα αντίστοιχα περσινά, διαπιστώνεται μία αστοχία. Η αστοχία εντοπίζεται στη διατύπωση του θέματος Γ. «Ειδικότερα υπάρχει πρόβλημα συμβατότητας μεταξύ των τιμών των δεδομένων και των ζητουμένων. Επισημαίνουμε ότι οι δυνατές τιμές του άγνωστου κ μπορούν να προκύψουν ανεξάρτητα, τόσο από την τυπική απόκλιση, όσο και από τη μέση τιμή που υπολογίζεται με τη βοήθεια του συντελεστή μεταβολής, και δεν συμφωνούν μεταξύ τους», αναφέρει η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία. Στο πλαίσιο αυτό προτείνει να ληφθεί ως σωστή οποιαδήποτε από τις δύο προσεγγίσεις, για να μην αδικηθούν οι υποψήφιοι.
Πηγή: dnews.gr