Ο Λακωνικό κόλπος έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ναυτιλιακό κόμβο για τη Μόσχα μετά τις κυρώσεις. Ενα ρεπορτάζ του Bloomberg το οποίο ανέβηκε και στο TikTok αποκάλυψε τι ακριβώς συμβαίνει στα νότια θαλάσσια σύνορα της Ελλάδας. Σε αυτό καταγράφονται σε βίντεο τρεις μεταφορές από πλοίο σε πλοίο, οι οποίες αφορούν διυλισμένα καύσιμα και όχι αργό πετρέλαιο, ενώ περίπου 12 ακόμη δεξαμενόπλοια περιμένουν τη σειρά τους.
Το ένα δεξαμενόπλοιο είχε παραλάβει καύσιμα ρωσικής προέλευσης από ένα άλλο πλοίο στα ανοιχτά των ακτών της Ρουμανίας νωρίτερα, σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες που συγκεντρώθηκαν και επιθεωρήθηκαν από το TankerTrackers.com. Στη συνέχεια απέπλευσε μέσω του Βοσπόρου για το ραντεβού του στον Λακωνικό κόλπο με το άλλο δεξαμενόπλοιο.
Τα πλοία υιοθετούν την πρακτική της παροχής ψεύτικων συντεταγμένων στο σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS). Η πρακτική αυτή ονομάζεται spoofing (παραποίηση). Οι ελληνικές αρχές δεν έχουν καμία δυνατότητα ελέγχου των δραστηριοτήτων στον Λακωνικό κόλπο και ο λόγος είναι ότι αυτές γίνονται σε διεθνή ύδατα, τα οποία ξεκινούν μόλις 6 μίλια από την ακτή. Η συγκεκριμένη μεταφόρτωση πετρελαίου που κατέγραψε το Bloomberg πραγματοποιήθηκε περίπου 4 μίλια από τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας και περίπου 17 μίλια από το Γύθειο, τον δημοφιλή παραθαλάσσιο προορισμό.
Η συγκεκριμένη ακτογραμμή είναι επίσης σημαντική περιοχή ωοτοκίας για τη θαλάσσια χελώνα Καρέτα-Καρέτα. Ο κίνδυνος θαλάσσιας ρύπανσης είναι μεγάλος. Σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg, εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων έχουν αλλάξει χέρια μεταξύ δεξαμενόπλοιων μόλις λίγα μίλια από τις ακτές της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, τουλάχιστον 23 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού και πρόσθετες ποσότητες πετρελαϊκών προϊόντων έχουν μεταφερθεί από ένα δεξαμενόπλοιο σε άλλο στον Μεσσηνιακό κόλπο από τις αρχές του 2023. Πολλά από τα εμπλεκόμενα πλοία είναι παλιά και το ασφαλιστικό τους καθεστώς είναι ασαφές. Ο μέσος όρος ηλικίας των δεξαμενόπλοιων που κάνουν τις μεταφορές αργού στα ανοιχτά της Ελλάδας είναι 18 έτη. Το παλαιότερο από αυτά, μάλιστα, ναυπηγήθηκε το 1997.
Αυτά τα σκουριασμένα, γηρασμένα δεξαμενόπλοια προκαλούν ανησυχία στα Ηνωμένα Εθνη για αυξημένο κίνδυνο μεγάλης πετρελαιοκηλίδας. Οι αξιωματούχοι του ΟΗΕ ανησυχούν επίσης για τις πρακτικές που έχουν υιοθετήσει ορισμένα από τα πλοία να κλείνουν τους αναμεταδότες οι οποίοι δείχνουν τη θέση τους και να μεταφέρουν φορτία από το ένα γηρασμένο πλοίο στο άλλο.
Με γεμάτο τρύπες ελβετικό τυρί παρομοιάζουν τις κυρώσεις των δυτικών χωρών σε βάρος της Ρωσίας αναλυτές με τους οποίους συνομίλησε το «ΘΕΜΑ». Κάποιοι έσπευσαν να αναφέρουν ότι κανείς δεν ασχολείται πλέον με το θέμα, όμως η λήψη νέων μέτρων από τις ΗΠΑ και την Ε.Ε. μαρτυρά το αντίθετο.
Οι Δυτικοί επιτρέπουν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου βάζοντας πλαφόν τιμής στα 60 δολάρια. Στόχος από την αρχή ήταν να μην κλείσει η στρόφιγγα ροής πετρελαίου, αφού η Ρωσία είναι μία από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές χώρες, αλλά συνάμα βάζοντας ανώτατο όριο τιμής θέλουν να πλήξουν οικονομικά τη «ρωσική αρκούδα».
Ωστόσο, η κυβέρνηση της Μόσχας απέδειξε ότι βρίσκεται πάντα ένα βήμα πιο μπροστά από τις κυρώσεις. Αλλωστε μιλάμε για εμπόριο αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το Κρεμλίνο έφτιαξε και συνεχίζει να συνθέτει τις δικές του αλυσίδες εφοδιασμού πετρελαίου.
Η Ρωσία επιστρατεύει πλοία του «σκοτεινού στόλου», για να μεταφέρει το πετρέλαιό της προς την Κίνα και την Ινδία ενώ μετά την επιβολή των πρώτων κυρώσεων ιδρύθηκαν νέες ναυτιλιακές εταιρείες με δεξαμενόπλοια για να εξυπηρετούν τη μεταφορά πετρελαίου στην Ασία.
Οπως ανέφερε πριν από λίγες ημέρες ο αντιπρόεδρος της ρωσικής κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ, το μερίδιο της Κίνας έχει αυξηθεί στο 45%-50% και η Ινδία έχει γίνει σημαντικός εταίρος τα τελευταία δύο χρόνια αντισταθμίζοντας τις απώλειες από την Ευρώπη. Οι μισές εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας το 2023 πήγαν στην Κίνα, ενώ το μερίδιο της Ινδίας ανήλθε μέσα σε δύο χρόνια στο 40% των συνολικών ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου.
«Η Ρωσία πουλάει πετρέλαιο με μεγάλη έκπτωση σε Κίνα και Ινδία. Τα δε διυλιστήρια της Ινδίας μεταπωλούν στην Ευρώπη τα πετρελαϊκά προϊόντα σε υπέρογκες τιμές. Αρα αντί να τιμωρούμε ως Ευρώπη τη Ρωσία, τιμωρούμε τον εαυτό μας. Οι πολιτικοί πρέπει να βρουν λύσεις γιατί έρχεται στο μέλλον βαθύτερη οικονομική ύφεση», επισημαίνουν οικονομικοί κύκλοι.
Τα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο τον Οκτώβριο διπλασιάστηκαν φτάνοντας στο 1,635 τρισ. ρούβλια (17,63 δισ. δολάρια) από 739,9 δισ. ρούβλια τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών της χώρας.
Οπως επισημαίνει το Reuters, οι πωλήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου, οι οποίες αντιπροσώπευαν έσοδα περισσότερο από το 28% του συνολικού ρωσικού προϋπολογισμού μέχρι στιγμής φέτος, αυξήθηκαν κατά 27,5% από τον Οκτώβριο του 2022.
Ανάμεσα στους εναλλακτικούς πελάτες του ρωσικού πετρελαίου είναι και η ευρύτερη περιοχή της Λατινικής Αμερικής, με πρώτη και καλύτερη τη Βραζιλία, ενώ ακολουθούν ο Παναμάς, η Ουρουγουάη και η Κούβα, με την οποία ανέκαθεν είχε στενές σχέσεις η Μόσχα.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του 2023, η Ρωσία πλέον εξάγει περίπου 5,3 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και προϊόντων του την ημέρα, αριθμός που είναι ο χαμηλότερος από τον Σεπτέμβριο του 2022 και περίπου 700.000 βαρέλια λιγότερα από τα επίπεδα των 6 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα που ίσχυαν πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Οι τρόποι
Οι κυρώσεις στην αρχή έπιασαν τόπο γιατί δεν υπήρχαν αρκετά δεξαμενόπλοια οι ιδιοκτήτες των οποίων ήταν έτοιμοι να μεταφέρουν ρωσικό αργό. Μια σειρά εφοπλιστών – διαχειριστών δεξαμενόπλοιων όμως συγκέντρωσε έναν στόλο γηρασμένων πλοίων, πολλά από τα οποία θα είχαν πουληθεί στο παρελθόν για παλιοσίδερα (σκραπ) για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκε ο «σκιώδης στόλος».
Ο στόλος αυτός μεταφέρει ολοένα μεγαλύτερο ποσοστό από το εξαγώγιμο πετρέλαιο της Ρωσίας. Οι πλοιοκτήτες χρειάζονταν έως τώρα απλώς μια ένορκη βεβαίωση από τον ιδιοκτήτη του φορτίου ότι η αποστολή αγοράστηκε σε τιμή κάτω από το ανώτατο όριο. Το αποτέλεσμα όμως είναι ότι δεν υπάρχει ουσιαστική τήρηση του ανώτατου ορίου.
«Με αυτό τον τρόπο η Ρωσία ανταγωνίζεται όλο και περισσότερο με το Ιράν και τη Βενεζουέλα για μια περιορισμένη αγορά “καλυμμένου πετρελαίου”, ουσιαστικά προς Κίνα και Ινδία προς το παρόν», αναφέρουν αναλυτές και συνεχίζουν: «Αυτό είναι εμφανές στη μετακίνηση των fly-by-night δεξαμενόπλοιων που προηγουμένως εκτελούσαν είτε το ιρανικό είτε το βενεζουελανικό εμπόριο και τώρα στρέφονται στο ρωσικό».
Η Ε.Ε. και το 12ο πακέτο
Στις 18 Δεκεμβρίου η Ευρωπαϊκή Ενωση ανακοίνωσε ένα ακόμα πακέτο κυρώσεων ενάντια στη Ρωσία με σκοπό τον μεγαλύτερο περιορισμό του ρωσικού εμπορίου. Στο πακέτο αυτό περιλαμβάνονται επιπλέον κυρώσεις που αφορούν και το εμπόριο πετρελαίου, οι οποίες εισάγουν μέτρα για την πιο στενή παρακολούθηση της πώλησης δεξαμενόπλοιων σε τρίτες χώρες, απαιτώντας πλήρη ενημέρωση για τη διαδικασία πώλησης ενός δεξαμενόπλοιου από ευρωπαϊκή ιδιοκτησία προς τρίτη χώρα, καθώς και για τον σκοπό που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί το πλοίο από τους νέους ιδιοκτήτες.
Ο στόχος των κυρώσεων αυτών είναι να αποδυναμωθεί αποτελεσματικά ο «σκιώδης στόλος» που έχει δημιουργηθεί από ιδιοκτήτες πλοίων μη ευρωπαϊκής εθνικότητας μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο και παρακάμπτοντας το επιτρεπόμενο ανώτατο όριο τιμής που έχει καθιερωθεί.
Δεν είναι όμως μόνο η Ευρωπαϊκή Ενωση που συνεχίζει την προσπάθεια περιορισμού του εμπορίου ρωσικού πετρελαίου. Οι G7 έχουν σκοπό σύντομα να απαιτούν από τους παρόχους ναυτιλιακών υπηρεσιών να λαμβάνουν βεβαιώσεις από τους αντισυμβαλλομένους τους κάθε φορά που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Ο σκοπός όλων αυτών φυσικά είναι να πετύχουν καθολική εφαρμογή της ανώτατης τιμής ρωσικού πετρελαίου και να μειωθούν οι ευκαιρίες για όσους δεν την εφαρμόζουν.
Κύκλοι της ναυτιλιακής αγοράς σχολιάζουν ότι το νέο πακέτο μέτρων της Ε.Ε. δεν είναι ξεκάθαρο. Επισημαίνουν ότι το κείμενο σε ό,τι αφορά τους όρους μεταφοράς από θαλάσσης ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με τα όρια τιμών που έχουν θέσει οι G7, εστιάζει και πάλι στις ναυτιλιακές εταιρείες οι οποίες κινούνται στο πλαίσιο του κανονισμού και όχι στους ανώνυμους traders και τις ναυτιλιακές που διακινούν το αργό με τον «σκιώδη στόλο».
Η ενίσχυση των ευρωπαϊκών κυρώσεων έρχεται τη στιγμή που οι ΗΠΑ εξετάζουν επιβολή περαιτέρω μέτρων κατά της Ρωσίας μετά την απόφαση του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών να στοχοποιήσει δύο δεξαμενόπλοια τον περασμένο μήνα για παραβίαση των κυρώσεων.
Ο Λακωνικό κόλπος έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ναυτιλιακό κόμβο για τη Μόσχα μετά τις κυρώσεις. Ενα ρεπορτάζ του Bloomberg το οποίο ανέβηκε και στο TikTok αποκάλυψε τι ακριβώς συμβαίνει στα νότια θαλάσσια σύνορα της Ελλάδας. Σε αυτό καταγράφονται σε βίντεο τρεις μεταφορές από πλοίο σε πλοίο, οι οποίες αφορούν διυλισμένα καύσιμα και όχι αργό πετρέλαιο, ενώ περίπου 12 ακόμη δεξαμενόπλοια περιμένουν τη σειρά τους.
Το ένα δεξαμενόπλοιο είχε παραλάβει καύσιμα ρωσικής προέλευσης από ένα άλλο πλοίο στα ανοιχτά των ακτών της Ρουμανίας νωρίτερα, σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες που συγκεντρώθηκαν και επιθεωρήθηκαν από το TankerTrackers.com. Στη συνέχεια απέπλευσε μέσω του Βοσπόρου για το ραντεβού του στον Λακωνικό κόλπο με το άλλο δεξαμενόπλοιο.
Τα πλοία υιοθετούν την πρακτική της παροχής ψεύτικων συντεταγμένων στο σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS). Η πρακτική αυτή ονομάζεται spoofing (παραποίηση). Οι ελληνικές αρχές δεν έχουν καμία δυνατότητα ελέγχου των δραστηριοτήτων στον Λακωνικό κόλπο και ο λόγος είναι ότι αυτές γίνονται σε διεθνή ύδατα, τα οποία ξεκινούν μόλις 6 μίλια από την ακτή. Η συγκεκριμένη μεταφόρτωση πετρελαίου που κατέγραψε το Bloomberg πραγματοποιήθηκε περίπου 4 μίλια από τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας και περίπου 17 μίλια από το Γύθειο, τον δημοφιλή παραθαλάσσιο προορισμό.
Η συγκεκριμένη ακτογραμμή είναι επίσης σημαντική περιοχή ωοτοκίας για τη θαλάσσια χελώνα Καρέτα-Καρέτα. Ο κίνδυνος θαλάσσιας ρύπανσης είναι μεγάλος. Σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg, εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων έχουν αλλάξει χέρια μεταξύ δεξαμενόπλοιων μόλις λίγα μίλια από τις ακτές της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, τουλάχιστον 23 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού και πρόσθετες ποσότητες πετρελαϊκών προϊόντων έχουν μεταφερθεί από ένα δεξαμενόπλοιο σε άλλο στον Μεσσηνιακό κόλπο από τις αρχές του 2023. Πολλά από τα εμπλεκόμενα πλοία είναι παλιά και το ασφαλιστικό τους καθεστώς είναι ασαφές. Ο μέσος όρος ηλικίας των δεξαμενόπλοιων που κάνουν τις μεταφορές αργού στα ανοιχτά της Ελλάδας είναι 18 έτη. Το παλαιότερο από αυτά, μάλιστα, ναυπηγήθηκε το 1997.
Αυτά τα σκουριασμένα, γηρασμένα δεξαμενόπλοια προκαλούν ανησυχία στα Ηνωμένα Εθνη για αυξημένο κίνδυνο μεγάλης πετρελαιοκηλίδας. Οι αξιωματούχοι του ΟΗΕ ανησυχούν επίσης για τις πρακτικές που έχουν υιοθετήσει ορισμένα από τα πλοία να κλείνουν τους αναμεταδότες οι οποίοι δείχνουν τη θέση τους και να μεταφέρουν φορτία από το ένα γηρασμένο πλοίο στο άλλο.
Με γεμάτο τρύπες ελβετικό τυρί παρομοιάζουν τις κυρώσεις των δυτικών χωρών σε βάρος της Ρωσίας αναλυτές με τους οποίους συνομίλησε το «ΘΕΜΑ». Κάποιοι έσπευσαν να αναφέρουν ότι κανείς δεν ασχολείται πλέον με το θέμα, όμως η λήψη νέων μέτρων από τις ΗΠΑ και την Ε.Ε. μαρτυρά το αντίθετο.
Οι Δυτικοί επιτρέπουν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου βάζοντας πλαφόν τιμής στα 60 δολάρια. Στόχος από την αρχή ήταν να μην κλείσει η στρόφιγγα ροής πετρελαίου, αφού η Ρωσία είναι μία από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές χώρες, αλλά συνάμα βάζοντας ανώτατο όριο τιμής θέλουν να πλήξουν οικονομικά τη «ρωσική αρκούδα».
Ωστόσο, η κυβέρνηση της Μόσχας απέδειξε ότι βρίσκεται πάντα ένα βήμα πιο μπροστά από τις κυρώσεις. Αλλωστε μιλάμε για εμπόριο αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το Κρεμλίνο έφτιαξε και συνεχίζει να συνθέτει τις δικές του αλυσίδες εφοδιασμού πετρελαίου.
Η Ρωσία επιστρατεύει πλοία του «σκοτεινού στόλου», για να μεταφέρει το πετρέλαιό της προς την Κίνα και την Ινδία ενώ μετά την επιβολή των πρώτων κυρώσεων ιδρύθηκαν νέες ναυτιλιακές εταιρείες με δεξαμενόπλοια για να εξυπηρετούν τη μεταφορά πετρελαίου στην Ασία.
Οπως ανέφερε πριν από λίγες ημέρες ο αντιπρόεδρος της ρωσικής κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ, το μερίδιο της Κίνας έχει αυξηθεί στο 45%-50% και η Ινδία έχει γίνει σημαντικός εταίρος τα τελευταία δύο χρόνια αντισταθμίζοντας τις απώλειες από την Ευρώπη. Οι μισές εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας το 2023 πήγαν στην Κίνα, ενώ το μερίδιο της Ινδίας ανήλθε μέσα σε δύο χρόνια στο 40% των συνολικών ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου.
«Η Ρωσία πουλάει πετρέλαιο με μεγάλη έκπτωση σε Κίνα και Ινδία. Τα δε διυλιστήρια της Ινδίας μεταπωλούν στην Ευρώπη τα πετρελαϊκά προϊόντα σε υπέρογκες τιμές. Αρα αντί να τιμωρούμε ως Ευρώπη τη Ρωσία, τιμωρούμε τον εαυτό μας. Οι πολιτικοί πρέπει να βρουν λύσεις γιατί έρχεται στο μέλλον βαθύτερη οικονομική ύφεση», επισημαίνουν οικονομικοί κύκλοι.
Τα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο τον Οκτώβριο διπλασιάστηκαν φτάνοντας στο 1,635 τρισ. ρούβλια (17,63 δισ. δολάρια) από 739,9 δισ. ρούβλια τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών της χώρας.
Οπως επισημαίνει το Reuters, οι πωλήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου, οι οποίες αντιπροσώπευαν έσοδα περισσότερο από το 28% του συνολικού ρωσικού προϋπολογισμού μέχρι στιγμής φέτος, αυξήθηκαν κατά 27,5% από τον Οκτώβριο του 2022.
Ανάμεσα στους εναλλακτικούς πελάτες του ρωσικού πετρελαίου είναι και η ευρύτερη περιοχή της Λατινικής Αμερικής, με πρώτη και καλύτερη τη Βραζιλία, ενώ ακολουθούν ο Παναμάς, η Ουρουγουάη και η Κούβα, με την οποία ανέκαθεν είχε στενές σχέσεις η Μόσχα.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του 2023, η Ρωσία πλέον εξάγει περίπου 5,3 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και προϊόντων του την ημέρα, αριθμός που είναι ο χαμηλότερος από τον Σεπτέμβριο του 2022 και περίπου 700.000 βαρέλια λιγότερα από τα επίπεδα των 6 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα που ίσχυαν πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Οι τρόποι
Οι κυρώσεις στην αρχή έπιασαν τόπο γιατί δεν υπήρχαν αρκετά δεξαμενόπλοια οι ιδιοκτήτες των οποίων ήταν έτοιμοι να μεταφέρουν ρωσικό αργό. Μια σειρά εφοπλιστών – διαχειριστών δεξαμενόπλοιων όμως συγκέντρωσε έναν στόλο γηρασμένων πλοίων, πολλά από τα οποία θα είχαν πουληθεί στο παρελθόν για παλιοσίδερα (σκραπ) για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκε ο «σκιώδης στόλος».
Ο στόλος αυτός μεταφέρει ολοένα μεγαλύτερο ποσοστό από το εξαγώγιμο πετρέλαιο της Ρωσίας. Οι πλοιοκτήτες χρειάζονταν έως τώρα απλώς μια ένορκη βεβαίωση από τον ιδιοκτήτη του φορτίου ότι η αποστολή αγοράστηκε σε τιμή κάτω από το ανώτατο όριο. Το αποτέλεσμα όμως είναι ότι δεν υπάρχει ουσιαστική τήρηση του ανώτατου ορίου.
«Με αυτό τον τρόπο η Ρωσία ανταγωνίζεται όλο και περισσότερο με το Ιράν και τη Βενεζουέλα για μια περιορισμένη αγορά “καλυμμένου πετρελαίου”, ουσιαστικά προς Κίνα και Ινδία προς το παρόν», αναφέρουν αναλυτές και συνεχίζουν: «Αυτό είναι εμφανές στη μετακίνηση των fly-by-night δεξαμενόπλοιων που προηγουμένως εκτελούσαν είτε το ιρανικό είτε το βενεζουελανικό εμπόριο και τώρα στρέφονται στο ρωσικό».
Η Ε.Ε. και το 12ο πακέτο
Στις 18 Δεκεμβρίου η Ευρωπαϊκή Ενωση ανακοίνωσε ένα ακόμα πακέτο κυρώσεων ενάντια στη Ρωσία με σκοπό τον μεγαλύτερο περιορισμό του ρωσικού εμπορίου. Στο πακέτο αυτό περιλαμβάνονται επιπλέον κυρώσεις που αφορούν και το εμπόριο πετρελαίου, οι οποίες εισάγουν μέτρα για την πιο στενή παρακολούθηση της πώλησης δεξαμενόπλοιων σε τρίτες χώρες, απαιτώντας πλήρη ενημέρωση για τη διαδικασία πώλησης ενός δεξαμενόπλοιου από ευρωπαϊκή ιδιοκτησία προς τρίτη χώρα, καθώς και για τον σκοπό που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί το πλοίο από τους νέους ιδιοκτήτες.
Ο στόχος των κυρώσεων αυτών είναι να αποδυναμωθεί αποτελεσματικά ο «σκιώδης στόλος» που έχει δημιουργηθεί από ιδιοκτήτες πλοίων μη ευρωπαϊκής εθνικότητας μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο και παρακάμπτοντας το επιτρεπόμενο ανώτατο όριο τιμής που έχει καθιερωθεί.
Δεν είναι όμως μόνο η Ευρωπαϊκή Ενωση που συνεχίζει την προσπάθεια περιορισμού του εμπορίου ρωσικού πετρελαίου. Οι G7 έχουν σκοπό σύντομα να απαιτούν από τους παρόχους ναυτιλιακών υπηρεσιών να λαμβάνουν βεβαιώσεις από τους αντισυμβαλλομένους τους κάθε φορά που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Ο σκοπός όλων αυτών φυσικά είναι να πετύχουν καθολική εφαρμογή της ανώτατης τιμής ρωσικού πετρελαίου και να μειωθούν οι ευκαιρίες για όσους δεν την εφαρμόζουν.
Κύκλοι της ναυτιλιακής αγοράς σχολιάζουν ότι το νέο πακέτο μέτρων της Ε.Ε. δεν είναι ξεκάθαρο. Επισημαίνουν ότι το κείμενο σε ό,τι αφορά τους όρους μεταφοράς από θαλάσσης ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με τα όρια τιμών που έχουν θέσει οι G7, εστιάζει και πάλι στις ναυτιλιακές εταιρείες οι οποίες κινούνται στο πλαίσιο του κανονισμού και όχι στους ανώνυμους traders και τις ναυτιλιακές που διακινούν το αργό με τον «σκιώδη στόλο».
Η ενίσχυση των ευρωπαϊκών κυρώσεων έρχεται τη στιγμή που οι ΗΠΑ εξετάζουν επιβολή περαιτέρω μέτρων κατά της Ρωσίας μετά την απόφαση του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών να στοχοποιήσει δύο δεξαμενόπλοια τον περασμένο μήνα για παραβίαση των κυρώσεων.