Σκοπός να μην αποσπάται η προσοχή των παιδιών εν ώρα μαθήματος και να μην πέφτουν θύματα διαδικτυακού bullying
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί η διάσπαση προσοχής των μαθητών την ώρα που βρίσκονται στην τάξη, να βελτιωθεί η διαδικασία της εκπαίδευσης και να προστατευτούν τα παιδιά από το διαδικτυακό bullying, έκθεση της Οργάνωσης του ΟΗΕ για την εκπαίδευση, την επιστήμη και τον πολιτισμό, ανέφερε ότι η μόνη λύση είναι η καθολική απαγόρευση των κινητών στα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Με βάση στοιχεία της έκθεσης της Unesco, η υπερβολική χρήση κινητού τηλεφώνου σχετίζεται με μειωμένη μαθησιακή απόδοση ενώ η πολύωρη έκθεση στην οθόνη, έχει αρνητική επίδραση στη συναισθηματική ισορροπία των παιδιών.
Με την έκκλησή της για απαγόρευση των smartphones στα σχολεία, ο οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών θέλει να στείλει ένα σαφές μήνυμα: η ψηφιακή τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης, πρέπει πάντα να υποτάσσεται σε ένα «ανθρωποκεντρικό όραμα» της εκπαίδευσης και να μην υποκαθιστά τη διαπροσωπική επικοινωνία μαθητών – δασκάλων.
«Καμπανάκι» από την Unesco για την ψηφιακή επανάσταση
Η Unesco προειδοποιεί τους αρμόδιους για τη χάραξη πολιτικής ενάντια σε μια απερίσκεπτη υιοθέτηση της ψηφιακής τεχνολογίας, τονίζοντας ότι ο θετικός αντίκτυπός της στην εκπαίδευση, θα μπορούσε να υπερεκτιμηθεί και ότι το νέο δεν είναι πάντα καλύτερο.
«Δεν αποτελούν όλες οι αλλαγές πρόοδο. Το ότι κάτι μπορεί να γίνει δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνει», σημειώνει στην έκθεσή της.
Όλο και περισσότερες εκπαιδευτικές διαδικασίες πραγματοποιούνται μέσω του διαδικτύου, ειδικά στα Πανεπιστήμια, με την Unesco να προτρέπει τις αρμόδιες αρχές να μην παραμελούν την «κοινωνική διάσταση» της εκπαίδευσης, όπου οι μαθητές λαμβάνουν δια ζώσης διδασκαλία .
«Η ψηφιακή επανάσταση έχει αμέτρητες δυνατότητες αλλά, όπως έχουν εκφραστεί προειδοποιήσεις για το πώς πρέπει να ρυθμιστεί στην κοινωνία, πρέπει να δοθεί παρόμοια προσοχή στον τρόπο που χρησιμοποιείται στην εκπαίδευση», υποστηρίζει η γενική διευθύντρια της Unesco, Όντρει Αζουλέι. και προσθέτει:
«Η χρήση της πρέπει να στοχεύει σε βελτιωμένες μαθησιακές εμπειρίες και την ευημερία των μαθητών και των δασκάλων, όχι σε βάρος τους. Κρατήστε πρώτα τις ανάγκες του μαθητή και υποστηρίξτε τους δασκάλους. Οι διαδικτυακές συνδέσεις δεν υποκαθιστούν την ανθρώπινη αλληλεπίδραση».
Η Unesco αποδέχτηκε ότι η διαδικτυακή μάθηση βοήθησε την εκπαιδευτική διαδικασία κατά τη διάρκεια της πανδημίας της νόσου Covid, όταν τα σχολεία και τα πανεπιστήμια έκλεισαν λόγω των lockdown.
Υπολογίζεται ότι περισσότεροι από ένα δισεκατομμύριο μαθητές έκαναν διαδικτυακή εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της πανδημίας αλλά πρόσθεσε ότι εκατομμύρια παιδιά δεν είχαν πρόσβαση σε υπολογιστή.
Με βάση την ανάλυσή της σε 200 εκπαιδευτικά συστήματα σε όλο τον κόσμο, η Unesco υπολόγισε ότι μία στις τέσσερις χώρες έχουν απαγορεύσει (ή θα απαγορεύσουν) τα κινητά τηλέφωνα στα σχολεία, είτε δια νόμου είτε μέσω οδηγιών. Μεταξύ των χωρών αυτών συγκαταλέγονται η Γαλλία, η Βρετανία και η Ολλανδία.