Αλλάζει το τοπίο στην Αγορά ακινήτων στον χώρο της εστίασης. Οι αυξήσεις των ενοικίων που φτάνουν έως και το 50% οδηγούν πολλούς ενοικιαστές να αλλάξουν στέγη. Την ίδια ώρα πολλοί ιδιοκτήτες μην μπορώντας να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους αποφασίζουν να πουλήσουν το ακίνητο της επιχείρησής τους. Παράλληλα υπάρχει και μια μερίδα επιχειρηματιών που επιλέγει απλά να κάνει αλλαγή ΑΜΦ στο μισθωτήριο και να μεταβιβάσει την επιχείρηση σε άλλα χέρια.
«Έχουμε γεμίσει με καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Πλέον τα καφέ είναι περισσότερα από τους πελάτες… Γνωστές αλυσίδες ανοίγουν καταστήματα εστίασης σε μεγάλα ακίνητα σε κεντρικούς δρόμους. Όμως αυτό πιστεύω είναι μια φούσκα που θα σκάσει», ανέφερε στο «TyposThes» ο πρόεδρος του Ελληνοσερβικού επιμελητηρίου Β. Ελλάδας και διευθύνων σύμβουλος της Georgakos & Parthenon Real Estate, Κώστας Γεωργάκος. Παράλληλα σχολίασε πως οι τιμές των ακινήτων τόσο σε αγορά όσο και σε ενοικίαση σίγουρα διαφέρουν ανάλογα με την τοποθεσία.
Πιο φτηνά στα δυτικά – Στα ύψη το κέντρο και ανατολικά
Ενδεικτικά γνωστός ιστότοπος αγοραπωλησιών αναφέρει για επιχείρηση 100τμ στα Λαδάδικα τιμή πώλησης 45.000 ευρώ και για 182τμ 180.000 ευρώ. Στο Ιστορικό κέντρο κατάστημα 45τμ πωλείται προς 10.000 ευρώ, την ίδια ώρα που επιχείρηση 60τμ πωλείται προς 55.000 ευρώ. Υψηλές είναι οι τιμές και στα Ανατολικά της πόλης. Για παράδειγμα κατάστημα 120 τμ στη Μαρτίου πωλείται προς 90.000 ευρώ και στην ίδια τιμή πωλείται επιχείρηση στο Ντεπώ. Πιο πεσμένες είναι οι τιμές στα δυτικά. Μια επιχείρηση 85τμ στην Σταυρούπολη έχει τιμή 20.000 ευρώ και μια 80 τμ στην Άνω Ηλιούπολη επίσης 20.000 ευρώ.
Όπως εξηγεί ο κ. Γεωργάκος αυτό που είναι συνηθισμένο ιδιαίτερα στην εστίαση είναι να πωλείται και ο εξοπλισμός της επιχείρησης. Και όταν μιλάμε για μισθωτήριο απλά αλλάζει το ΑΦΜ. «Αυτό το συναντάμε συχνά πχ στα Λαδάδικα. Υπάρχουν σχεδόν τα ίδια καταστήματα εδώ και χρόνια. Απλά αλλάζουν όνομα όταν αλλάζει και ο μισθωτής», σχολίασε.
Ο ίδιος πρόσθεσε πως «τα μικρά καφέ δυσκολεύονται ιδιαίτερα να τα βγάλουν πέρα με όλες τις αυξήσεις στο κομμάτι τις ενέργειας και τις επιπτώσεις από τα μέτρα κατά του κορωνοϊού», ενώ την ίδια ώρα η πανδημία έχει επισπεύσει αλλαγές που θα χρειάζονταν μερικά χρόνια για να γίνουν ορατές. «Πχ βλέπουμε πλέον και μεγάλα καταστήματα που φιλοξενούσαν τράπεζες στην Βασιλίσσης Όλγας να κλείνουν. Γενικώς θα δούμε στο επόμενο διάστημα αλλαγές και στα εμπορικά ακίνητα», σημείωσε.
Ένα άλλο φαινόμενο που παρατηρείται τελευταία όπως εξήγησε ο κ. Γεωργάκος είναι το ότι «σε αλυσίδες εστίασης ή σε απλά καταστήματα εστίασης που συνήθως επιλέγουν να ανοίξουν κοντά σε στάσεις μετρό υπάρχουν δύο ρήτρες στα μισθωτήρια: μια τιμή για την προ μετρό εποχή και μία για την μετά μετρό εποχή. Συνήθως αναφέρεται ότι οι τιμές θα αυξηθούν κατά 20-35% για το μισθωτήριο από την στιγμή που θα ανοίξει το μετρό». Ωστόσο ο ίδιος πρόσθεσε πως «δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως οι ιδιοκτήτες καταστημάτων κοντά στις στάσεις αυτές έχουν υποστεί μεγάλες ζημίες εδώ και 10-15 χρόνια με τις λαμαρίνες, τα κλειστά πεζοδρόμια κλπ. Αρκετοί είχαν ξενοίκιαστα τα ακίνητά τους και έπρεπε να πληρώσουν ΕΝΦΙΑ ή/και δόσεις δανείων».
Αλλάζουν ΑΦΜ λόγω χρεών και σφραγισμάτων
Απευθυνθήκαμε και στον γενικό γραμματέα της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών και Καφέ Μπαρ Νομού Θεσσαλονίκης κ. Μιχάλη Επιτροπίδη για να μας δώσει μια εικόνα από την Αγορά ακινήτων στο χώρο της εστίασης.
Όπως μας ανέφερε: «Υπάρχουν εξωπραγματικές αυξήσεις στα μισθώματα που αγγίζουν μέχρι και το 50% με αποτέλεσμα αρκετοί επιχειρηματίες να αναγκάζονται να αλλάξουν στέγη και να πάνε συχνά σε πιο μικρό κατάστημα. Μετά οι ιδιοκτήτες που έχουν ανεβάζει πχ από 1000 ευρώ το ενοίκιο στα 1500 ευρώ έχει παρατηρηθεί ότι δεν μπορούν να βρουν άλλον ενοικιαστή και τους μένει αδιάθετο το ακίνητο. Όλο αυτό καταλαβαίνετε όμως ότι φέρνει σε δύσκολη θέση και σε αναστάτωση ιδιαίτερα τον επιχειρηματία».
Σχετικά με τις αλλαγές μέσω ΑΦΜ στα μισθωτήρια σημείωσε ότι «αυτές οι μεταβιβάσεις γίνονται συνήθως λόγω χρεών ή σφραγισμάτων για πολλές παραβάσεις. Φοβούνται τις πιέσεις από τις τράπεζες και αποφασίζουν να αλλάζουν ΑΦΜ και να πάει η επιχείρηση σε άλλο όνομα».