Μέτρα ενίσχυσης της χρήσης των συγκοινωνιών, στα πρότυπα αντίστοιχων δράσεων άλλων χωρών όπως της Γερμανίας, βρίσκονται προς ένταξη στο πακέτο που θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του MoneyReview, στο «τραπέζι» βρίσκονται δύο προτάσεις:
Η πρώτη αφορά τη δημιουργία ενός πακέτου απεριορίστων διαδρομών για περιορισμένο χρονικό διάστημα, αντίστοιχο με αυτό που εφαρμόστηκε για τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες στη Γερμανία και το οποίο έδινε μηνιαίες κάρτες για λεωφορεία, μετρό, τραμ και προαστιακό σιδηρόδρομο κόστιζαν μόλις 9 ευρώ.
Η δεύτερη πρόταση είναι πιο στοχευμένη, καθώς προβλέπει την παροχή δωρεάν καρτών απεριορίστων διαδρομών στους νέους έως 29 ετών, καθώς όπως και πέρσι η κυβέρνηση προσανατολίζεται στο να ανακοινώσει και φέτος ξεχωριστό πακέτο μέτρων για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα.
Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν την επόμενη εβδομάδα, οπότε και θα «κλειδώσει» το συνολικό πακέτο των μέτρων που θα εξαγγείλει ο πρωθυπουργός στην ομιλία του το Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου. Όπως έχει γράψει το MR, τις επόμενες ημέρες το Μέγαρο Μαξίμου αφού συγκεντρώσει όλες τις προτάσεις ανά τομέα πολιτικής και «μετρήσει» τον δημοσιονομικό χώρο τον οποίο έχει διαθέσιμο για να κινηθεί θα καταλήξει στις τελικές αποφάσεις.
Το γερμανικό πείραμα
Η ενίσχυση της χρήσης των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς ως «ανάχωμα» στην αύξηση του κόστους καυσίμων και του υψηλού πληθωρισμού, κερδίζει έδαφος στην κυβέρνηση λόγω και του πρόσφατου πειράματος που πραγματοποιήθηκε στη Γερμανία.
Όπως ανέδειξε πρόσφατο ρεπορτάζ της Καθημερινής το φθηνό εισιτήριο που εφαρμόστηκε σε όλη τη χώρα για τρεις μήνες, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών της Κολωνίας, βοήθησε στη συγκράτηση του ανερχόμενου πληθωρισμού κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, ενώ σίγουρα σημαντική ήταν η βοήθεια στα πιο αδύνατα οικονομικά στρώματα.
Ακόμη, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία το ένα πέμπτο των Γερμανών χρησιμοποίησε τακτικά τα μέσα μαζικής μεταφοράς για πρώτη φορά χάρη στο εισιτήριο των 9 ευρώ. Επίσης, καταγράφηκε αύξηση 42% στα σιδηροδρομικά ταξίδια τον Ιούνιο και τον Ιούλιο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από την COVID-19.
Αυξημένα τα κόστη
Σύμφωνα με πηγές, τα συγκεκριμένα μέτρα θα πρέπει να κοστολογηθούν πολύ λεπτομερώς καθώς ήδη οι οργανισμοί συγκοινωνιών αντιμετωπίζουν επιπλέον βάρη, λόγω του αυξημένου κόστους των καυσίμων και του ηλεκτρικού ρεύματος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) που είδαν τον λογαριασμό του ρεύματος το πρώτο εξάμηνο του 2022 να εκτοξεύεται. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενώ ο ετήσιος προϋπολογισμός της εταιρείας προβλέπει περί τα 22 εκατ. ευρώ για το ρεύμα, το πρώτο εξάμηνο του 2022 το κόστος εκτινάχθηκε στα 36 εκατ. ευρώ. Για αυτό τον λόγο άλλωστε έλαβε και συμπληρωματική οικονομική ενίσχυση. Αυξημένα κόστη αντιμετωπίζει και η ΟΣΥ λόγω των ακριβότερων καυσίμων.
Ενισχύεται η επιβατική κίνηση
Στο μεταξύ, πάντως, φαίνεται πως η επιβατική κίνηση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τουλάχιστον της Αττικής, αρχίζει και πλησιάζει τα προ της πανδημίας επίπεδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ τόσο οι εισπράξεις, όσο και οι επικυρώσεις εισιτηρίων του πρώτου τριμήνου του έτους ανήλθαν στο 63% του πρώτου τριμήνου του 2019. Θετικά επίσης συνέβαλε η άνοδος του τουρισμού, καθώς στην έναρξη του καλοκαιριού, τον Ιούνιο οι επικυρώσεις ανήλθαν στο 71% και οι εισπράξεις στο 75% του Ιουνίου του 2019.
Πηγή: moneyreview