Η Θεσσαλονίκη δεν είναι βυζαντινή πόλη, ούτε δυτικοευρωπαϊκή ούτε λεβαντίνικη, ούτε φυσικά σύγχρονη. Είναι λίγο απ’όλα και τίποτα απ’ όλα.
Τα φλέγοντα θέματα κεντρικής πολιτικής είναι τόσο περίπλοκα που θα μας απασχολούν για αρκετο καιρό ακόμη. Σκόρπιες σκέψεις λοιπόν για δράσεις στην πόλη. Έκθεση έρχεται, να’χουμε κάτι να γκρινιάζουμε στους Αθηναίους μουσαφίρηδες που πάντα τα βρίσκουν όλα τέλεια, ξεχνώντας ότι κυκλοφορούν κυρίως σε ένα πολύ μικρό μέρος του κεντρικού δήμου. Πάμε λοιπόν.
- Η Θεσσαλονίκη δεν είναι βυζαντινή πόλη, ούτε δυτικοευρωπαϊκή ούτε λεβαντίνικη, ούτε φυσικά σύγχρονη. Είναι λίγο απ’όλα και τίποτα απ’όλα. Δεδομένου ότι θα έπρεπε να κατεδαφιστεί για ν’αλλάξει και αυτό δε γίνεται, ο μόνος τρόπος για να γίνει έστω ευρωπαϊκή είναι να αποκτήσει ομοιογενή αστικό εξοπλισμό, να έχει ευπρεπή εικόνα και φυσικά οι υπηρεσίες της να λειτουργούν όπως σε μια ευρωπαϊκή. Εκτός αν την προτιμούμε τριτοκοσμική.
- Η πόλη είναι υπερβολικά φορτωμένη, κουράζει το μάτι και την ψυχή. Οι αναπλάσεις, εκτός από το να ενοποιούν το δημόσιο χώρο, θα πρέπει και να αφαιρούν κάθε τι το περιττό, πινακίδες, ΚΑΦΑΟ, κολώνες, κεραίες, περίπτερα, φωτιστικά, ακόμη και δέντρα.
- Οι περισσότερες πλατείες του κέντρου δεν είναι πλατείες μα κυκλοφοριακοι κόμβοι. Ίσως από εκεί θα πρέπει να αρχίσει ένας μακροχρόνιος σχεδιασμός αναπλάσεων.
- Τα πεζοδρόμια της Εγνατίας είναι αντικειμενικά στενά, και η κατάσταση εκεί θα γίνει αφόρητη όταν λειτουργήσει το μετρό. Θα πρέπει όντως να διαπλατυνθούν, κάτι που συνεπάγεται απώλεια δύο λωρίδων κυκλοφορίας.
- Αν πρόκειται να μετατραπεί η Τσιμισκή σε οδό αποκλειστικά για ΜΜΜ και ταξι, αυτό συνεπάγεται τουλάχιστον άλλες δύο λωρίδες χαμένες για τα ΙΧ.
- Περισσότεροι ποδηλατόδρομοι ισοδυναμούν με λιγότερο χώρο για τα ήδη βραδυπορούντα αυτοκίνητα και λεωφορεία. Κι όσο περισσότερη η βραδυπορεία, τόσο περισσότερη κι η ατμοσφαιρική ρύπανση.
- Μετρό και fly over θα ελαφρύνουν την κίνηση στο κέντρο, όμως λίγο θα διευκολύνουν όσους φτάνουν εκεί από την εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος μητροπολιτική περιοχή. Άρα, τα αυτοκίνητα θα παραμείνουν πολλά και οι μειωμένες λωρίδες κυκλοφορίες θα επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Μήπως να δούμε σοβαρά μια μετρημένη διαπλατυνση της παλιάς παραλίας όπου θα στεγαστεί καλυμμένος δρόμος διπλής κυκλοφορίας, και να ρίξουμε εκεί τα λεφτά του ντεκ;
- Εφόσον η πλατεία Ελευθερίας γίνει κάποτε κανονική πλατεία, τότε λογικό θα είναι να διαπλατυνθούν και τα πεζοδρόμια όσων οδών την περιβάλλουν. Αυτή η…λεπτομέρεια δε νομίζω πως έχει ληφθεί υπόψη στους σχεδιασμούς.
- Η υλοποίηση αρχαιολογικών περιπάτων επείγει. Θα πρέπει να συνδυαστεί με γενναίες επεμβάσεις στις όψεις πολλών κτιρίων που περιβάλλουν τα μνημεία και τις διαδρομές. Πραγματικά γενναίες, ώστε να συνδέεται το χθες με το σήμερα.
- Γίνονται επεμβάσεις σε δρόμους και γειτονιές, όμως μάλλον χωρίς κάποιο σκεπτικό. Προτεραιότητα θα έπρεπε να δοθεί σε πυκνοκατοικημένους μα υποβαθμισμένους δρόμους όπως η Βελισσαρίου, που συνδέει την περιοχή του Δημαρχείου με το παλιό αρχαιολογικό Μουσείο, ή η Φιλίππου, που συνδέει Αρχαία Αγορά με Ροτόντα.
- Η Παπάφη πρέπει οπωσδήποτε να φροντιστεί αν πρόκειται να καταργηθούν θέσεις στάθμευσης, όμως άλλες ανάγκες έχει το τμήμα της από την Καυτανζόγλου ως την Κ.Καραμανλή, άλλες εκείνο μέχρι την Κλεάνθους, κι άλλες το τελευταίο, ως τον κήπο του Καλού.
- Καλή η κουβεντούλα για τα Κεραμειά Αλλατίνη, όμως το μέλλον βρίσκεται δυτικά, στους Λαχανόκηπους.
Πόλη αυτού του μεγέθους δε διοικείται χωρίς εφαρμογές τηλεματικής παντού. - Η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας θα πρέπει να επανεξεταστεί από μηδενική βάση, σε συνδυασμό με νέες πεζοδρομήσεις στο ιστορικό κέντρο.
- Δε νοείται ανανέωση της πόλης χωρίς ανάπλαση όλης της περιοχής γύρω από το Σταθμό.
- Τη στιγμή που οι τιμές ποιοτικών ακινήτων έχουν φτάσει στο Θεό, δυστυχώς δε γίνεται καμία σοβαρή συζήτηση για το πώς θα αξιοποιηθούν τα πολυόροφα παλιά βιοτεχνικά κτίρια στα άνω Λαδάδικα, στην Πτολεμαίων και στο Βαρδάρη.
- Κάπου κάπως θα πρέπει να κατασκευαστούν περισσότερα πάρκινγκ, και αυτό απαιτεί ορισμένες τολμηρές και ευρηματικές κινήσεις.
- Οι διανοιξεις οδών πρέπει να ολοκληρωθούν. Δεν είναι μόνο θέμα αστικής αναβάθμισης. Είναι πρωτίστως ηθική υποχρέωση της Πολιτείας έναντι των θιγομένων.
Και μια τελευταία παρατήρηση: τα χύδην φορτία μεταλλευμάτων που είναι μονίμως αραδιασμένα στον Έκτο Προβλήτα μολύνουν σοβαρά τον αέρα της πόλης όταν φυσά. Θα γίνει κάτι γι’ αυτό;
*Ο Φάνης Ουγγρίνης είναι στέλεχος επιχειρήσεων
Πηγή: voria.gr