Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια που τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα (PHEV) ξεκίνησαν να κυκλοφορούν στους δρόμους, με την τεχνολογία τους να παρουσιάζεται ως φιλική προς το περιβάλλον, προστατεύοντας τον πλανήτη από τη κλιματική αλλαγή. Ωστόσο το μέλλον τους στην Ευρώπη φαντάζει δυσοίωνο αφού θα μπορούσαν να καταργηθούν σταδιακά λόγω των αυστηρότερων κανονισμών ρύπων που θα τεθούν σε ισχύ στην Ευρώπη από το 2025.
Τα plug-in υβριδικά που συνδυάζουν έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης με έναν ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες, λανσαρίστηκαν ως μια τεχνολογία “μετάβασης”, αλλά αυτά θα έχουν τελικά μικρότερη διάρκεια ζωής από αυτή που είχαν προβλέψει οι αυτοκινητοβιομηχανίες, λόγω των πολιτικών σχεδίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που από το 2026 και έπειτα θα σταματήσει να χαρακτηρίζει ως “βιώσιμες επενδύσεις” τα plug-in υβριδικά, κάτι που θα μπορούσε να λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους επενδυτές.
Εν των μεταξύ, οι αυστηρότεροι κανονισμοί ρύπων που θα τεθούν σε ισχύ από το 2025 και μετά, θα μπορούσαν να αυξήσουν το κόστος παραγωγής των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων, καθιστώντας τα ασύμφορα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να προτείνει φέτος τουλάχιστον 12 νομοθετικές πράξεις για τη μείωση των εκπομπών σε όλους τους τομείς.
Στόχος των μεταρρυθμίσεων αυτών που θα θέσει σε ισχύ η Ε.Ε είναι να επιταχυνθεί η μετάβαση στα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι. Παράλληλα θα σηματοδοτήσουν μια μετατόπιση από τις υφιστάμενες πολιτικές της Ε.Ε, όπως τα πρότυπα CO2 που αντιμετωπίζουν τα υβριδικά αυτοκίνητα ως ισοδύναμα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα η αυτοκινητοβιομηχανία να επενδύσει δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ στην συγκεκριμένη τεχνολογία.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες φοβούνται πως η Ε.Ε θα μπορούσε να μειώσει πρόωρα αυτήν τη μετάβαση και προειδοποιούν ότι οι επερχόμενοι κανονισμοί (Euro 7), θα μπορούσαν να δυσκολέψουν την πώληση των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων στις ευρωπαϊκές αγορές σε λίγα χρόνια από σήμερα, παρά τις ανησυχίες των καταναλωτών για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και για την έλλειψη υποδομών φόρτισης.
Ο Adrian Hallmark, CEO της Bentley, αναφερόμενος στη πρόταση να μην χαρακτηρίζονται πλέον οι επενδύσεις σε plug-in υβριδικά ως βιώσιμες, είπε:
Είναι τρελό να το κάνεις αυτό μέχρι το 2025, διότι ουσιαστικά σκοτώνεις τη ζήτηση σήμερα. Για τους περισσότερους ανθρώπους, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία δεν είναι ακόμη πρακτικό.
Η Bentley έχει ανακοινώσει πως σκοπεύει να πουλά plug-in υβριδικά αυτοκίνητα έως το 2030, προτού ξεκινήσει αποκλειστικά την πώληση αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρνήθηκε να σχολιάσει το γιατί η Ε.Ε αποφάσισε να σταματήσει να χαρακτηρίζει ως “βιώσιμες επενδύσεις” τα plug-in υβριδικά, αλλά είπε πως οι πολιτικές της είναι “τεχνολογικά ουδέτερες”, προσθέτοντας ότι:
Τα PHEV είναι μια τεχνολογία μετάβασης προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών. Για να επιτευχθεί ένας συνολικός στόχος ουδετερότητας για το κλίμα το 2050, σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα στους δρόμους πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές μέχρι εκείνη τη στιγμή.
Οι νέοι κανονισμοί έρχονται στο πλαίσιο μιας αλλαγής στη θέση ορισμένων κορυφαίων περιβαλλοντικών ομάδων που πιέζουν να “διαλύσουν” τα πράσινα διαπιστευτήρια των PHEV και να καταργήσουν τις επιδοτήσεις τους.
Μία μελέτη, από το Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT) τον περασμένο Οκτώβριο, ανέφερε πως οι πραγματικές εκπομπές των plug-in υβριδικών μοντέλων (PHEV) είναι διπλάσιες έως τετραπλάσιες από αυτές που ανακοινώνουν οι εταιρίες, ανεξάρτητα από τον κύκλο δοκιμών (NEDC ή WLTP), και δεν διαφέρουν σημαντικά από αυτές των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Επιπλέον σύμφωνα με την έρευνα, εάν τα plug-in υβριδικά δεν φορτίζονται τακτικά, τότε οι εκπομπές CO2 τους μπορεί να είναι χειρότερες από αυτές ενός αυτοκινήτου με κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου.
Η Julia Poliscanova, διευθύντρια της ΜΚΟ European NGO Transport & Environment, δήλωσε ότι η δική τους έρευνα έδειξε ότι όταν ένα PHEV κινείται μόνο με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, τότε οι εκπομπές CO2 είναι υψηλότερες από αυτές ενός συμβατικού αυτοκινήτου, καθώς τα plug-in υβριδικά είναι βαρύτερα από τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου, λόγω των μπαταριών και των ηλεκτροκινητήρων τους.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων υποστηρίζουν πως τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητά τους όταν χρησιμοποιούνται σωστά, με τον ηλεκτροκινητήρα τους ως την κύρια πηγή παροχής ισχύος, με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης να λειτουργεί εφεδρικά, εκπέμπουν πολύ λιγότερους ρύπους από τα συμβατικά αυτοκίνητα, προσθέτοντας πως τα PHEV είναι μια δημοφιλής μεταβατική επιλογή για τους καταναλωτές που θέλουν να κάνουν πιο “πράσινα” ταξίδια.
Οι πωλήσεις PHEV υπερδιπλασιάστηκαν το 2020 στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε 507.000 οχήματα, με τις πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων να ανήλθαν στις περίπου 539.000.
Εκτιμάται πως από το 2020 έως το 2024, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές τους θα επενδύσουν 200 δισ. δολάρια στην ηλεκτροκίνηση (ηλεκτρικά, plug-in υβριδικά και υβριδικά μοντέλα). Σύμφωνα με τους ειδικούς, το plug-in υβριδικό σύστημα σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης κοστίζει έως και 4.000 ευρώ ανά όχημα.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες διαφωνούν για το αν θα συνεχίσουν να επενδύουν στα PHEV ή θα στρέψουν τη προσοχή τους στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πιέζοντας για καλύτερες υποδομές φόρτισης σε όλη την ήπειρο.
Ο Stephan Neugebauer, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Πρωτοβουλίας Πράσινων Οχημάτων, δήλωσε στο Reuters πως οι βελτιώσεις της plug-in υβριδικής τεχνολογίας θα σημαίνει πως τα μελλοντικά PHEV θα βασίζονται λιγότερο στους κινητήρες εσωτερικής καύσης τους, καθιστώντας τα κατάλληλα για την πράσινη μετάβαση την επόμενη δεκαετία και ακόμη και παραπέρα. Όπως δήλωσε ο Neugebauer:
Θα αγοράσουν όλοι οι πελάτες ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσα στα επόμενα 9-10 χρόνια; Δεν το πιστεύουμε. Γιατί; Επειδή μερικές φορές πρέπει να κάνεις ένα ταξίδι μεγάλων αποστάσεων, να πας διακοπές, να ρυμουλκήσεις ένα τρέιλερ. Και για αυτό, χρειάζεσαι δημόσιες υποδομές φόρτισης. Και αυτό θα εξακολουθεί να είναι ένα κρίσιμο ζήτημα.