Τα e-scooters έρχονται να εισάγουν στη ζωή μας το “smart mobility” και παρ’ ότι χρησιμοποιούνται ευρέως σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες μέχρι στιγμής, στην Ελλάδα μόλις το τελευταίο έτος άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους στα χέρια ιδιωτών.
Μόλις χθες ανακοινώθηκε επίσημα η δραστηριοποίηση της εταιρείας Lime στην πόλη της Θεσσαλονίκης, η οποία θα προσφέρει ηλεκτρικά scooters (ή “πατίνια”, για να τα ξεχωρίζουμε από τα βενζινοκίνητα scooters) προς ενοικίαση, όχι μόνο στους κατοίκους της αλλά σε οποιονδήποτε έχει το Lime app στο smartphone του.
Τα e-scooters έχουν ενσωματωμένη μπαταρία και ηλεκτρικό μοτέρ στον εμπρόσθιο τροχό, έτσι είναι ικανά να μεταφέρουν τον αναβάτη τους για αρκετά χιλιόμετρα (από 20 έως και 50 χλμ στις περισσότερες περιπτώσεις, ανάλογα με τη χωρητικότητα της μπαταρίας). Μπορούν να ανέβουν ανηφόρες με κλίση έως και 10-15% (ανάλογα με το βάρος του αναβάτη), ενώ είναι πανεύκολο να τα πάρει κάποιος μαζί του σε ένα ΜΜΜ ή σε κάποιο κτίριο (είναι αναδιπλούμενα). Φορτίζουν μέσω ενός απλού φορτιστή που θυμίζει αυτόν ενός laptop, από οποιαδήποτε 220V πρίζα, μέσα σε λίγες ώρες (3-5 συνήθως).
Το Lime, λοιπόν, είναι μια υπηρεσία “scooter sharing”, η οποία λειτουργεί ήδη σε πολλές πόλεις και χώρες του κόσμου. Έχοντας επισκεφθεί πρόσφατα την Πράγα και όντας κάτοχος ενός e-scooter στην Αθήνα από τον Ιούνιο, αποφάσισα να χρησιμοποιήσω το Lime στην πρωτεύουσα της Τσεχίας για λίγες ώρες, ώστε να διαπιστώσω πόσο εύκολο είναι να “νοικιάσεις” ένα e-scooter και το κατά πόσο συμφέρει η χρήση του. Να σημειώσουμε πως η τιμή ενός αξιοπρεπούς e-scooter στην αγορά κυμαίνεται από 400 έως 600-700 ευρώ περίπου, ενώ τα scooters που συνήθως βλέπουμε να χρησιμοποιούν εταιρείες όπως η Lime, είναι τα Xiaomi Mi Scooter (M365), Segway ES2/ES3, ενώ έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν και “δικά τους”, custom μοντέλα.
Ηλεκτρικά πατίνια Lime: Πώς λειτουργούν;
Αρχικά, η εταιρεία “διασκορπίζει” έναν αριθμό e-scooters σε μια πόλη (τη Θεσσαλονίκη εν προκειμένω), πλήρως φορτισμένα. Συνήθως εξοπλίζονται με extra μπαταρία που μεγαλώνει την αυτονομία τους ώστε να μη χρειάζονται φόρτιση συχνά, με “solid” λάστιχα χωρίς αεροθάλαμο που δύσκολα θα πάθουν ζημιά από λακκούβες, αιχμηρά αντικείμενα κ.λπ. και ένα πομποδέκτη GPS. Επίσης, αν είναι αναδιπλούμενα, συνήθως καταργείται ο μηχανισμός αναδίπλωσης για μεγαλύτερη αντοχή και αυξημένη ασφάλεια. Ο χρήστης αρκεί να κατεβάσει το Lime app στο smartphone του (Android και iOS) και αφού κάνει ένα λογαριασμό και συνδέσει μια χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, μπροστά του ανοίγεται ένας χάρτης της πόλης που δείχνει τοστίγμα του, όπως και το στίγμα όλων των διαθέσιμων scooters στην περιοχή. Μπορεί να δεί τοποσοστό της μπαταρίας για κάθε scooter, το πόσο απέχει από αυτόν σε χιλιόμετρα, τον “κωδικό” του και το πόσα χιλιόμετρα αυτονομίας του απομένουν (κατά προσέγγιση). Τα scooters βρίσκονται πρακτικά… όπου τα έχει αφήσει ο προηγούμενος αναβάτης τους, είναι κλειδωμένα σε standby mode, το οποίο σημαίνει πως δε μπορείτε να τα “τσουλήσετε” καθώς θα αρχίσουν να ηχούν… συναγερμό, ενώ το GPS τους θα ενημερώσει την εταιρεία αν κάποιο scooter μετακινηθεί χωρίς να έχει ξεκλειδωθεί και φυσικά μπορεί να εντοπιστεί, ώστε να αποτραπεί η κλοπή του.
Ας υποθέσουμε πως βρήκαμε ένα διαθέσιμο scooter και θέλουμε να το χρησιμοποιήσουμε. Αν είμαστε κοντά του στο χάρτη αλλά δε το βλέπουμε γύρω μας (ίσως βρίσκεται σε αθέατο σημείο), μπορούμε μέσω του app να το κάνουμε να ηχήσει δυνατά, ώστε να το εντοπίσουμε δια της ακοής. Στη συνέχεια, αρκεί να επιλέξουμε το ξεκλείδωμά του.
Τιμές ενοικίασης για τα ηλεκτρικά πατίνια Lime στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, οι τιμές που ανακοίνωσε η Lime ανέρχονται στο €1 για το ξεκλείδωμα (το αντίστοιχο της “σημαίας” σε ένα ΤΑΞΙ) και €0,15 για κάθε λεπτό χρήσης. Έτσι, χρεωνόμαστε για το ξεκλείδωμά του και στο τέλος της διαδρομής μας, αφού το ξανακλειδώσουμε μέσω του app, χρεωνόμαστε το πόσο που αντιστοιχεί στην ώρα που το χρησιμοποιήσαμε. Μια διαδρομή 10 λεπτών θα μας κοστίσει 1+(0,15×10) = 2,5 ευρώ, αρκετά λιγότερα από ένα ταξί δηλαδή, ενώ σε αστικό περιβάλλον, εμπειρικά, η μέση ταχύτητα με ένα τέτοιο e-scooter μπορεί να αγγίζει εύκολα τα 10-15 Km/h. Έτσι, 10 λεπτά είναι αρκετά για να καλύψουμε μια σημαντική απόσταση μέσα στο κέντρο της πόλης, αποφεύγοντας το μποτιλιάρισμα και φυσικά χωρίς τον “πονοκέφαλο” του παρκαρίσματος στον προορισμό μας. Απλώς αφήνουμε το e-scooter σε μια γωνιά του πεζοδρομίου που δεν ενοχλεί τους περαστικούς, το κλειδώνουμε και απομακρυνόμαστε. Είναι, πλέον, διαθέσιμο ξανά στο χάρτη του Lime, για οποιονδήποτε το θέλει.
Και αν αναρωτιέστε πώς επαναφορτίζονται όλα αυτά τα e-scooters, η απάντηση είναι απλή.“Μαζεύονται” τις νυχτερινές ώρες από υπαλλήλους της εταιρείας και επαναφορτίζονται για να είναι ξανά διαθέσιμα το πρωί, ενώ ορισμένες εταιρείες, όπως και η Lime, δίνουν τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε θέλει να πάρει ένα ή περισσότερα scooters στο σπίτι του, να τα επαναφορτίσει και να τα αφήσει ξανά στο δρόμο, με την αντίστοιχη αποζημίωση φυσικά! Η Lime διαφημίζει ήδη τη δυνατότητα αυτή στην Ελλάδα, τους “Lime Juicers“.
Εντυπώσεις και άποψη
Στην Πράγα έκανα αρκετά χιλιόμετρα με Lime scooters και το κόστος ήταν €0,97 για το ξεκλείδωμα, όσο στην Ελλάδα, σχεδόν, αλλά πολύ λιγότερο για κάθε λεπτό χρήσης, συγκεκριμένα €0,078, σχεδόν το μισό από των “ελληνικών” Lime. Ωστόσο, ήταν μια εξαιρετική επιλογή για να κινηθώ στο ιστορικό κέντρο της πόλης, αν και οι λιθόστρωτοι δρόμοι/πεζόδρομοι είναι ο χειρότερος εχθρός των e-scooters, λόγω των πολλών κραδασμών που προκαλούν αλλά και τον κίνδυνο πτώσης, αν η ρόδα τους σφηνώσει σε κάποιο μεγάλο κενό/λακκούβα.
Εν κινήσει μπορείτε να δείτε πόση αυτονομία σας απομένει, την ταχύτητά σας, το πόση ώρα το χρησιμοποιείτε και το πόση απόσταση έχετε διανύσει. Στο τέλος μπορείτε να δείτε επίσης τη συνολική ώρα χρήσης, την απόσταση που καλύψετε αλλά και το οικολογικό σας “αποτύπωμα”, σε γραμμάρια άνθρακα. Μάλλον ένα μικρό trick που θέλει να μας κάνει να νιώσουμε “πράσινοι”, αλλά anyway.
Είναι προφανές πως για κάποιον που χρησιμοποιεί καθημερινά ένα e-scooter για τις μετακινήσεις του, η ενοικίαση μέσω Lime μάλλον δε συμφέρει. Με 20 λεπτά χρήσης την ημέρα (10+10), το κόστος ανέρχεται στα 100 ευρώ το μήνα (πενθήμερη χρήση), το οποίο σημαίνει πως σε λίγους μήνες θα έχει δώσει τα αντίστοιχα χρήματα που θα έδινε για την αγορά ενός δικού του e-scooter. Επίσης, το κόστος αγγίζει ή ξεπερνά τα επίπεδα 2 διαδρομών με τα ΜΜΜ, με τα πλεονεκτήματα να είναι λίγα. Αλλά σε περίπτωση απεργίας των ΜΜΜ, για παράδειγμα, ένα Lime θα ήταν σωτήριο. Επίσης, για έναν τουρίστα που θέλει να περιηγηθεί στην πόλη χωρίς ΜΜΜ ή για κάποιον πολίτη που θέλει να κάνει περιστασιακή χρήση (π.χ. 3-4 φορές το μήνα), επίσης συμφέρει.
Δε γνωρίζω αν το Lime θα “πιάσει” στην Ελλάδα, το πότε και αν θα έρθει στην Αθήνα, το αν θα αντιδράσουν ορισμένες κατηγορίες επαγγελματιών όπως έγινε και στην περίπτωση των Uber (στην οποία ανήκει η Lime) και Taxibeat/Beat… αλλά σίγουρα, έχοντας κάνει περίπου 1.100 Km με ένα e-scooter στην Αθήνα το τελευταίο 6μηνο, ξέρω σίγουρα πως είναι μια επανάσταση στην αστική μετακίνηση και πως σε λίγα χρόνια, τα αστικά κέντρα μας θα κατακλύζονται από ηλεκτρικά scooters και ποδήλατα, καθώς τόσο η Αθήνα όσο και η Θεσσαλονίκη έχουν αρκετές ανηφόρες, οι οποίες χωρίς την ηλεκτρική ενέργεια στο “πλευρό” μας, μας αποθαρρύνουν από τη χρήση του κλασικού ποδηλάτου (για να μην αναφερθούμε στην έλλειψη ποδηλατόδρομων).