Τρία σοβαρά τροχαία σε Γλυφάδα, Πάτρα, Σέρρες τις τελευταίες μέρες και τέσσερα δυστυχήματα που σχετίζονται με τη μετάβαση στο σχολείο μέσα στον Ιανουάριο. Θλιβερά περιστατικά τα οποία συνήθως θα δούμε στις ειδήσεις και θα ξεχάσουν όλοι, εκτός από τις οικογένειες των θυμάτων.
Ευρύτερο παραμένει το ζήτημα της ασφάλειας στους ελληνικούς δρόμους, που ο πρώην οδηγός αγώνων Τάσος Μαρκουίζος (Ιαβέρης) έχει χαρακτηρίσει επανειλημμένα «γενοκτονία».
Οι μικρές βελτιώσεις στα στατιστικά δεν αναιρούν την εγκληματική οδική συμπεριφορά και τα γνωστά κενά στη νομοθεσία που διαιωνίζουν το πρόβλημα.
Στο τροχαίο της Γλυφάδας που στοίχισε τρεις ζωές το βράδυ του Σαββάτου, το αυτοκίνητο που οδηγούσε 74χρονος επιχειρηματίας επί της Ποσειδώνος συγκρούστηκε σφοδρά με μοτοσικλέτα η οποία εκτοξεύτηκε περίπου 50 μέτρα από το σημείο της σύγκρουσης, με αποτέλεσμα να διαλυθεί και ο 46χρονος αναβάτης της να σκοτωθεί ακαριαία.
Στη συνέχεια, το ακυβέρνητο Ι.Χ. έπεσε πάνω στον βράχο που δηλώνει τα όρια του Δήμου Γλυφάδας, σε δέντρο και κοντινή μάντρα. Τη ζωή της έχασε επίσης ακαριαία η Γεωργιανή γυναίκα που επέβαινε στη Mercedes του 74χρονου, ο οποίος πέθανε το βράδυ της Κυριακής στο Ασκληπιείο Βούλας.
Σοβαρά τραυματισμένη συνεχίζει να νοσηλεύεται η σύζυγος του 74χρονου. Οι έρευνες για τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος συνεχίζονται.
Την Κυριακή στην Πάτρα, κοριτσάκι 3 ετών παρασύρθηκε από το Ι.Χ. 50χρονου υπό αδιευκρίνιστες ακόμη συνθήκες. Αρχικά, το κοριτσάκι διακομίστηκε στο «Καραμανδάνειο» Νοσοκομείο Παίδων, αλλά λόγω της σοβαρότητας των τραυμάτων της μεταφέρθηκε στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο.
Το βράδυ της Δευτέρας στις Σέρρες άλλοι δύο άνδρες, 51 και 54 ετών, έχασαν τη ζωή τους. Ενώ βρίσκονταν στο 56ο χιλιόμετρο του κάθετου άξονα Λαγκαδάς-Σέρρες-Προμαχώνας της Εγνατίας Οδού, το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαιναν συγκρούστηκε με προπορευόμενο όχημα, με αποτέλεσμα να ανατραπεί σε κοντινό χωράφι και να τραυματιστούν θανάσιμα οι δύο άνδρες. Ο οδηγός του άλλου Ι.Χ. που ενεπλάκη στο ατύχημα νοσηλεύεται εκτός κινδύνου.
Ριψοκίνδυνη μετάβαση
Νωπές είναι οι μνήμες από το τροχαίο με εγκατάλειψη στις 18 Ιανουαρίου στη Μεσσηνία, όπου ο 15χρονος Νίκος Δημόπουλος, μαθητής της Α’ Λυκείου, έχασε τη ζωή του ενώ επέστρεφε πεζός σπίτι του από το σχολείο.
Ενα αυτοκίνητο που κινούνταν στο απέναντι ρεύμα του δρόμου από εκεί όπου περπατούσε ο μαθητής, πέρασε τη διπλή διαχωριστική, ανατράπηκε και έπεσε πάνω του τραυματίζοντάς τον θανάσιμα. Στις αρχές εμφανίστηκε πρώτα 28χρονος Ρομά, που όμως δεν ήταν ο πραγματικός οδηγός και δεν διέθετε καν δίπλωμα οδήγησης.
Ο υπαίτιος απέφυγε το αυτόφωρο και θα αντιμετωπίσει διώξεις πλημμεληματικού χαρακτήρα (ανθρωποκτονία από αμέλεια, εγκατάλειψη και οδήγηση χωρίς δίπλωμα).
«Σκότωσαν ένα παιδί που γύριζε περπατώντας απ’ το σχολείο. Ε, και; Ούτε το πρώτο είναι ούτε θα είναι το τελευταίο», σχολίασε δηκτικά ο Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα. Μέσα στον Ιανουάριο, τέσσερα θανατηφόρα τροχαία με θύματα γονείς, μαθητές και καθηγητές σε όλη την Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Καλαμάτα, Κιλκίς) το διάστημα 14-21/1 κάνουν τον σύλλογο SOSΤΕ να μιλά για «μετακίνηση προς το σχολείο που αποτελεί μια διαδικασία ιδιαίτερα ριψοκίνδυνη».
Ο σύλλογος ζητά από την πολιτεία να λάβει επιτέλους μέτρα αλλά και να αλλάξει το άρθρο 43 του ΚΟΚ σχετικά με την εγκατάλειψη έπειτα από τροχαίο, ώστε να αποτελεί κακούργημα.
Tα αίτια
Σύμφωνα με τα στοιχεία της τροχαίας Αττικής, τον Δεκέμβριο στην Αττική θρηνήσαμε 17 νεκρούς από 511 τροχαία, ενώ άλλα 18 άτομα διακομίστηκαν σε νοσοκομεία με σοβαρά τραύματα.
Ως κυριότερα αίτια των ατυχημάτων αναφέρονται η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή, η παραβίαση ρυθμιστικών πινακίδων και η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας από πεζούς.
Επίσης, η μη χρήση κράνους από τους οδηγούς και τους επιβάτες των δικύκλων επέτεινε σε αρκετές περιπτώσεις τη σοβαρότητα του τραυματισμού τους.
Κι ενώ φαίνεται να μην έχει τέλος η οδηγική μας παράνοια, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ μειώθηκαν κατά 4,2% τα τροχαία που προκάλεσαν θάνατο ή τραυματισμό το 2017 σε σύγκριση με το 2016, φτάνοντας τα 10.848 (από 11.318). Αξιοσημείωτη η μείωση (28,1%) σε σχέση με το 2008, αλλά οι ελληνικοί δρόμοι παραμένουν παγίδες.
Οπως αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ, το 2017 σε τροχαία ατυχήματα καταγράφηκαν 14.002 παθόντες από τους οποίους 731 νεκροί και 706 βαριά τραυματίες.
Ως προς τους νεκρούς, ανά 1.000.000 κατοίκους ο δείκτης σε σύνολο χώρας ήταν 67,9, έναντι 75 για το 2016, αρκετά πάνω από τους 50, όμως, που αποτελούν τον μέσο όρο της Eurostat, γεγονός που καθιστά τους ελληνικούς δρόμους τους πέμπτους πιο επικίνδυνους στην Ε.Ε.